You are currently browsing the category archive for the ‘duniakini’ category.

Keputusan kes bunuh ditangguh kerana komputer diserang virus
05/03/2009 4:09pm

SHAH ALAM 5 Mac. — Keputusan kes seorang penarik kereta yang didakwa membunuh seorang lelaki Bajau yang sepatutnya didengar hari ini terpaksa ditangguhkan pada hari lain berikutan komputer setiausaha seorang Hakim Mahkamah Tinggi di sini diserang virus.

Sebelum ini, keputusan kes membabitkan tertuduh, Irwan Amat, 32, yang juga anggota Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) turut ditangguhkan sebanyak dua kali.

Hakim Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad memaklumkan mahkamah terpaksa menangguhkan keputusan sekali lagi kerana data yang tersimpan di dalam komputer setiausahanya diserang virus.

Justeru, sambil memohon maaf, beliau menetapkan 30 Mac ini untuk membuat keputusan.

Tertuduh, dari suku Suluk, Sabah, didakwa membunuh Jibal Salim, 34, seorang buruh, di tempat letak kereta Blok Cempaka, Country Homes, Rawang dekat sini, kira-kira pukul 9.45 malam pada 16 Okt 2003. Jika sabit kesalahan, Irwan yang didakwa di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan boleh dijatuhi hukuman mati mandatori.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin sementara tertuduh diwakili peguam Muhammad Rafique Rashid Ali. — Bernama

Baca baki entri ini »

Surat berantai khurafat fitnah “Sheikh Ahmad”
oleh:Asyraf Wajdi(majalah DAKWAH, Mei 1978)
Majlis Fatwa Kebangsaan 1978 mengesahkan surat ini ditulis oleh paderi-paderi biara Blessings of St Antonio, Texas, USA pada tahun 1974/75 untuk mengelirukan umat Islam. Penulis asal surat ini ialah mendiang Father Francis Jose de Villa, seorang paderi Katolik dari Argentina berketurunan Arab-Syria (bekas penganut Islam, nama asalnya Mohamed Elias Skanbeg). Dia pernah bertugas di Instituto Sacristo Convocione Reliogioso di Brindisi, Itali sebagai mubaligh katolik antara tahun 1966-1968 di bawah Cardinal Agostino Casaroli. Father de Villa meninggal dunia pada tahun 1980 di Texas dalam usia 54 tahun. Menurut Allahyarham Sayyed Mohamed Raisuddin Al-Hashimi Al-Quraisy, penjaga makam Rasulullah SAW di Madinah antara tahun 1967-hingga 1979, tidak ada penjaga makam bernama Sheik Ahmad antara tahun 1881 hingga 1979. Penjaga makam di Madinah ialah: Sayyed Turki Abu Mohamed Abdul Razaque Al-Hashimi Al-Quraisy (1881-meninggal dunia 1932), anaknya Sayyed Hashim Abu Faisal Abdul Jalil Al-Hashimi Al-Quraisy (1932-meninggal dunia 1934), adiknya Sayyed Abdul Karim Mutawwi Al-Hashimi Al-Quraisy (1934-bersara 1966) dan anak saudaranya Sayyed Mohamed Raisuddin bin Mohamed bin Abdul Razaque Al-Hashimi Al-Quraisyi (1967-meninggal dunia 1979). Bekas menteri besar Perak Allahyarham Tan Sri Mohamed Ghazali Jawi bertaubat dan mengucap kalimah syahadat sekali lagi di hadapan Kadi Daerah Kinta pada tahun 1976 setelah beliau mengaku pernah menerima dan mengirim surat ini kepada dua puluh orang kawannya. Peristiwa ini berlaku tidak lama sebelum beliau meninggal dunia. Bekas Kadi Daerah Kinta meminta beliau mengucap semula kerana bimbang beliau telah gugur syahadah (murtad). Allahyarham Datuk Shafawi Mufti Selangor mengisytiharkan bagi pihak Majlis Fatwa Kebangsaan bahawa barang siapa dengan sengaja menyebarkan risalah ini adalah “melakukan syirik dan tidak mustahil jatuh murtad melainkan dia bertaubat dan menarik balik perbuatannya itu terhadap sesiapa yang telahpun dikirimkan risalah ini”. (Surat Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia Bil. 7/78/I). Keputusan ini diiktiraf oleh Majlis Raja-raja Melayu dalam mesyuaratnya diPekan pada 16 Oktober 1978, dipengerusikan oleh Almarhum Sultan Idris Shah, Perak.
Menurut Majlis Fatwa Kebangsaan 1978, menyebar surat ini “termasuk dalam menyekutukan Allah S.W.T. dengan syirik yang amat besar (shirk-i-kubra) serta mempermainkan Rasulullah S.A.W. serta menyebar dengan niat tidak baik kekeliruan dan muslihat di kalangan umat Islam.”. Lagipun,”surat ini menggambarkan pembohongan yang amat besar terhadap junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. serta ajaran baginda kerana menggambarkan SHEIK AHMAD sebagai perawi hadith sesudah kewafatan baginda”. Allahyarham Datuk Sheik-ul-Islam Mufti Kedah dalam Risalat Al-Aman 1983/Bil 8, surat ini “paling kurang menimbulkan syirik kecil dan murtad secara tidak sengaja terkeluar dari Islam, serta syirik yang besar jika sengaja maka taubatnya tidak sah melainkan dibuat dengan sesungguhnya. Adapun jika seseorang itu menyalin surat ini kepada umat Islam lain, jatuhlah hukum ke atasnya mentablighkan perkara syirik dan khurafat. Sesungguhnya ulamak sependapat perbuatan itu sungguh besar syiriknya dan boleh mengakibatkan murtad walaupun tanpa sadar si-pengirim”.

nie la contoh emel berantai lak…isi kandungan nyer sama je ngan surat berantai.

—–Original Message—– From: muddat@petronas.com.my [ mailto:muddat@petronas.com.my mailto:Azmat.ali@shell.co.nz < mailto:Azmat.ali@shell.co.nz, aidi.heglig@gnpoc.com , Azm
Subject: Fwd: can you forward this on in your mailing list please
Assalamu Alaikum This is a letter from Saudi Arabia and addressed to all the Muslims. These are the words of Sheik Ahmed, the watchman of the Prophet Muhammad’s mosque (PBUH). On Friday night after reciting the Holy Quran, Sheik Ahmed slept and saw the Holy Prophet (PBUH) in his dream. The Prophet (PBUH) said to him, “Sheik Ahmed, this Friday about six thousand 6,000) people died, but none of them went to heaven. The women do not follow what their husbands tell them anymore. The believers who have money do not help the poor. People do not perform their pilgrimage as it is prescribed. The Muslims do not say their prayers regularly, let alone how it is supposed to be.” Sheik Ahmed, tell the Muslims that this letter comes from you. They are to produce more copies of this letter and give to other Muslims so that it can spread and get to all the Muslims in this world. Anyone who produces this and spreads it to other Muslims will see it indeed (will see the REWARD).
The Prophet (PBUH) will count such a person to Paradise along with his children. The Muslim who receives this letter and refuses to disperse it among other Muslims will not see benediction INSHALLAH). Those who are indebted must write. Allah in his infinite mercies will send help to pay his debt. I, Sheik Ahmed, if what I said is a lie, May the Prophet (PBUH) not send his divine benediction to me. Dear Muslim brothers and sisters, You must follow the religion the way the Prophet (PBUH) honored it, like the divine revelation it is. Ask for forgiveness, fast every Monday. Produce twenty (20) copies of this letter and spread it to all Muslims. Anyone who does this until all Muslims get a copy, Will INSHALLAH, see the opening of the Prophet’s (PBUH) desires and success will follow. He will see the things he had never seen before.
This is not a letter to be kept. This letter must be dispersed in large quantities. A man called Klavern, got this letter and gave it to his secretary to produce twenty (20) copies and disperse them. After some days, he saw many doors of opportunities opening up for him. Another person named Abdul-Salam got it and forgot it in the drawer of his office, and after a certain time he lost his job. He later remembered the letter and went and produced twenty (20) copies which were distributed and within five (5) days he got employed and is in a higher position than what he had before. Another man called Balemanthan received it and he thought it was something useless and treated it without respect or courtesy. He tore the letter and within nine (9) days he died. I am appealing to anyone who comes across this letter to kindly circulate it in large volume.

http://www.geocities.com/bkinrara4/berantai.htm

artikel nie saya dapat dr satu discussion forum website yg antaranya fames di m’sia…tgh2 tensen nie,baca celoteh diorg nie best gak…hahahaha..kukuikukui..pak lah o pak lah…

daripada owner thread:

-sebenarnya bnyk kesan negatif bler harga minyak naik nie..semua xnak harga die naik..aku pon xnak..sbb pasni semua brg akan naik harga… tp,cuba korang pikirkan kesan positif disebalik kenaikkan harga mnyak nie..hehe… jap,aku bukan org pak lah..saja utk mengembangkan idea dan sembang2…
di sini adalah antara kebaikkan2 yg akan berlaku bila harga minyak naik:

  1. mat rempit akan x aktif
  2. mat rempit tukar jd mat beskal..
  3. polis2 akan tukar moto jd beskal sbb nak save duit krjaan..mat rempit pon nek beskal gak..
  4. kereta semua kat malaysia sama standard jer..xder yg tukar enjin,xder yg tukar exzos,tmbh turbo sbb takut makan mnyk..semua mcm mula2 dapat dr kedai..hehe
  5. wujud lebih bnyk keluarga bahagia..bapa2 kedai kopi malas nak p kedai kopi da..xder duit nak isi tangki mnyk motor,harga kopi nek,,so bek lepak umah jer..
  6. kos penghantaran pizza delivery akan nek..org da xmakan pizza,makan pisang jer..bek utk kesihatan
  7. satu ambulan leh bwk 2,3 pesakit..jimat minyak..sekali angkut 2,3 org..
  8. polis akan pakai kete kancil jer..kalau ade kete baru pon tambah viva jer..
  9. perodua viva,savvy,kancil,myvi akan conquer highway malaysia..
  10. kedai beskal(lerun,bmx)bukak lg bnyk cwgn..
  11. modenas akan mengeluarkan basikal dgn nama KRISSKAL
  12. beca jd fames..same taraf dgn limo di klia.
  13. F1 akan merosot..semua team xnak join..boikot..ferrari,mc laren semua join lumba beskal lak
  14. pencemaran udara makin berkurang..tp percemaran bahasa akan bertambah sbb rakyat sbuk caci maki krjn..haha..pdn muka… sape suh pangkah xxxx..
  15. isteri2 susah nak dapat nafkah batin bler suami yg keje jauh..biase balik seminggu sekali,tp da jd 2 bulan sekali..


tue jer dr aku… so,if korg rase ade lg reason2 yg best atau hikmah2 yg leh dimuatkan,jom share.releasekan tension nie…
aku pon mental gak nie… … ..hehehe…

geng2 forum reply:

ooo yeker… ..ni aku lak komen aku… .berdasarkan kesan positif yg kau listed down tuh
1. mat rempit akan buat part time ragut beg org coz nk beli myk mtor
2. takkan dorang sanggup jual kapcai dorang tuh
3. buat aper dorang nak bpeluh kayuh beskal… .dorg dlm tugas guna duit kjaan, dorang kisah aper… .gaji dorang tetap dpt

4. apa plak, keta mewah kroni2, konco2, tauke2 cina tetap akan megah di jln raya..takkan nak hntar kat used car kot

5. bukan stkt piza hut, mlhn roti high5, gardenia, etc akn naik jugak kos delivery nyer ke kdai2 di seluruh mesia… .kita mkn ubi kayu yg tnm blkg umah dah la… ..

6. beskal anak yg darjah satu pun dorang rembat kalu dah namanya hantu kdai kopi… .

7. tak terhad pd ambulan, boleh aplikasi pd keta jenazah jugak…

8. huhu… polis nek kancil jer?huhu..sesilap perompak yg kjar polis..

9. kalu family besar, saiz bdn masing2 pun besar, mampat viva, kancil etc tuh… .

10. ok gak nek beskal g kjer, kalu duk serdang g kjer putrajaya, kol 5 pg dah start kayuh… .

11. lagi sedap kaluLAGENDAkal instead of krissKAL, sebab aku rs xsampai seminggu nek beskal g kjer, tukar nek keta balik… ye la, sampai2 opis dah tengik coz peluh mngayuh… .kira beskal tu jd lagenda jer la…

12. beca?sesilap hari bulan kn byar tol gak… .x balik modal beb… .

13. lorh… ..dorang bukan org mesia pun… ..xjadi kudis buta lgsung kat dorang minyak kita naik hrga

14. POINT NO 14 NI AKU SETUJU (aku pun ada caci kjaan harinih)

15. ek eleh, laki tu psang lagi satu la… .kat area dier kjer… larat ker thn thn 2 bulan?


Si penderhaka yang mahu membela istana

Ahmad Tajdid
Thu | May 08, 08 | 8:39:38 pm MYT
Tiba-tiba negara digemparkan dengan teriakan para hulubalang. Masing-masing menghunus keris dan menjulang-julangnya ke udara. Rakyat menjadi gamam. Apa pula gerangan isunya hingga para hulubalang itu menjadi gempar dan mengamuk tidak tentu haluan.

Baru sebulan lalu, para hulubalang di negeri sebelah Timur berdemonstrasi di hadapan istana. Membuka langkah menghantar memorandum tidak berpuas hati dengan Majlis Pemangku Raja. Watikah bantahan dihantar mempersoalkan tindakan majlis melantik bendahara negeri yang tidak diperkenan parti para hulubalang.

Di masa yang sama, puluhan perajurit memegang kain pemidang bertulis “Kami mahu Deris binatang!”, “Kami sokong Deris sebagai bendahara”, “Kami tak mahu Md Said”. Banyak lagi kain pemidang yang ditayangkan di hadapan istana. Semuanya berunsur menghina dan menderhakai istana.

Selepas menghantar memorandum bantahan, para hulubalang itu bergerak ke kediaman rasmi bendahara dan membuat pengumuman penting.

Antaranya, jurucakap hulubalang mahu calon yang dipersetujui Yang Dipertua parti hulubalang diangkat sebagai bendahara. Jika calon lain diangkat istana, maka para hulubalang akan memberontak dan paling kurang pun meletakkan jawatan.

Begitulah tekad hulubalang. Apabila dingatkan sang warta bahawa hasrat para hulubalang untuk meletakkan jawatan akan menyebabkan mereka kehilangan jawatan itu buat seumur hidup, maka jurucakap para hulubalang penderhaka itu pun dengan gugup gagapnya berkata: “Errr… kami akan mengkaji semula hasrat kami itu, kami acah-acah aja…”

Kesudahan ceriteranya, hasrat para hulubalang itu tidak kesampaian, dan calon yang dipilih Majlis Pemangku Raja terus kekal sebagai bendahara.

Di sebuah negeri di utara Semenanjung, gegak gempita pemilihan bendahara juga berlaku. Calon daripada parti hulubalang mengamuk sakan kerana jawatan yang sepatutnya dianugerahkan kepadanya diberikan kepada orang lain.

Maka hulubalang itupun menghunuskan kerisnya ke udara mahu Yang Dipertua parti hulubalang bertegas melantiknya ke jawatan itu.

Watikah perlantikan telah diterima dan istana tiada hak mengetepikan watikah daripada parti hulubalang, jelasnya kepada sekumpulan sang warta.

Maka gegak gempita lah seluruh negara. Yang pekak datang bertanya. Yang bisu ternganga-nganga. Yang cacat datang bertongkat. Yang lumpuh berkerusi roda. Yang jahil menggeleng tak tahu apa-apa.

Akhirnya calon istana dipilih jua dan si hulubalang terpaksa menumpang rumah abang kakak kerana hilang tempat berteduh, setelah rumah rasmi diambil alih bendahara baru.

Tiba-tiba para hulubalang berbuat bising lagi. Kali ini angkara seorang bai tua berkerusi roda yang didakwa menghina istana. Bai itu dianggap biadap dan tak tahu adat Melayu kerana mempersoalkan titah Raja.

Ada seorang Melayu DKK yang punyai ilmu undang-undang menyifatkan si bai boleh didakwa kerana menghasut. Ada seorang Hulubalang Melayu DKA menuduh si bai sebagai biadap dan mencabar kedaulatan sultan. Maka si bai dianggap sombong dan bongkak setelah menang dalam pemilihan umum lalu.

“Parti hulubalang tidak pernah mempertikaikan titah istana. Kalau kita tak setuju pada istana, kita pergi menghadap sultan dan beritahu secara berbahasa,” kata hulubalang Melayu DKA kononnya.

Ramai pemimpin Melayu tulen parti hulubalang turut masuk campur. Ada yang sanggup mempertahankan istana dari kebiadapan si bai walaupun mereka tahu si bai hanyalah seorang tua yang lumpuh berkerusi roda.

Ada juga pemimpin pelajar penyokong parti hulubalang yang memberikan tarikh lupus kepada si bai untuk menarik balik kenyataannya. Jika tidak keris mereka akan bermandi darah.

Begitulah gegak gempitanya parti hulubalang “mempertahankan kedaulatan istana” yang konon-kononnya kini tidak selamat kerana dicabar si bai berkerusi roda.

Komen paling keras datangnya daripada mantan Yang Dipertua parti hulubalang. Hulubalang tua itu menakutkan rakyat tentang gambaran sebenar masa depan rakyat jika parti-parti sekutu si bai tua diberi mandat besar oleh rakyat untuk menerajui negara.

Ada cubaan untuk mengaitkan parti muslim, sekutu parti si bai dalam kancah isu penderhakaan itu.

Bagaimanapun dua pemimpin kanan parti muslim dilaporkan sang warta mengambil pendekatan berhati-hati dengan tidak memberikan sebarang ulasan berhubung isu itu.

Ialah. Sikap pemimpin parti muslim itu difahami kerana sang warta mahir dalam kepandaiannya memutarbelitkan kenyataan pemimpin parti lawan parti hulubalang.

Seorang pemimpin Melayu tulen pernah dianggap murtad dan menggadai agama kerana memakai sigah kaum kadazan yang berlambang salib. Hasilnya, parti pemimpin Melayu tulen itu kalah teruk dalam pemilihan umum.

Bagaimanapun kemajuan teknologi siber menjadikan rakyat benar-benar celik isu.

Dalam hingar bingar sang hulubalang menghunus keris dan menjulangnya ke udara kerana kononnya mahu membela istana; hamba rakyat tertanya-tanya.

Bagaimana mungkin hulubalang yang berpakat mengurangkan kuasa para sultan ketika mereka di puncak kuasa boleh dipercayai untuk membela istana?

Bagaimana mungkin perajurit-perajurit hulubalang yang menghina istana dan sultan dengan lafaz kata “binatang” boleh lebih dibela dan diberi muka berbanding seorang bai tua yang hanya mahukan penjelasan tentang batas kuasa istana?

Bagaimana mungkin penghulu hulubalang yang menghunus keris mahu mengamuk ke saentero negeri kerana tidak dipilih sebagai bendahara, tiba-tiba mahu mendabik dada sebagai pembela istana?

Bagaimana mungkin hulubalang yang membawa lari puteri raja untuk dinikahinya di seberang negeri, kemudian diceraikan sesuka hati, mampu memelihara maruah istana dan raja negeri?

Bagaimana mungkin parti penderhaka boleh menjadi pelindung institusi raja-raja?

Maka si pekak, si bisu, si lumpuh dan si jahil yang pada mulanya geram menatap Utusan Warta, mencampak akhbar itu jauh-jauh dan berkata: “Kita tertipu lagi rupanya. Mana mungkin si penderhaka boleh jadi Sang Setia!”

Maka mereka pun pulang ke rumah membuka TV dan menonton rancangan “akademik fantasia” dan “jom buat-buat heboh”.

Nota: Cerpen pendek ini hanyalah saduran peristiwa semasa. Watak dan latar belakang kejadian hanyalah rekaan dan tiada kena-mengena dengan mereka yang masih hidup atau meninggal dunia.

Apa nak jadi dengan pemimpin-pemimpin negara sekarang?pening kepala ‘muta itik'(dialek kelantan) saya mengikuti perkembangan tanah air..aduhs..kata PM, 50 tahun merdeka kita dah aman,dan tenteram,maju dan stabil,,tapi..ape ke hell nie?minyak kenderaan naik, minyak masak pun naik gak..teruk nie..

Sekarang nie pula kecoh seantero dnia video lucah Menteri kesihatan..nasib baiklah chua soi lek nie menteri kesihatan,kalau dia meneteri pertahanan,ade yg kena letup ngan c4 nie..tp ok la jugak si chua nie,sbb mengaku dan letak jawatan,jujur la katakan..berani buat berani tanggung bukan mcm menteri2 lain..

Semalam,2 januari,saya ada terbaca satu keratan akhbar utusan yg bertajuk MAT REMPIT BAWA PENGUNDI. lagi la ber’muta itik’ kepala saya nie..dimaklumkan bahwa saya nie anti mat rempit. sememangnya saya sungguh tertarik dgn tajuk berita ini..habis jer baca saya dgn automatik membuat penilaian sendiri: cetek sungguh pemikiran peimpin melayu! di sini saya ingin bertanya pada saudara/saudari sekalian, adakah saudara sokong gejala mat rempit?jika jawapan anda YA, maka kita adalah berlainan kapal dan tidak menrealisasikan konsep modal insan pak lah badawi dan sekiranya jawapan anda TIDAK, sememangnya anda adalah rakyat Malaysia yg mementingkan kualiti bangsa dan kesejahteraan Malaysia di masa depan..berdasarkan keratan akhbar yg saya baca,beliau berkata bahwa golongan mat rempit akan dikerah utk menjadi pengangkutan utama kepada masyarakat pendalaman keluar mengundi pada pilihanraya depan..adakah anda setuju?persoalannya di sini:

  • tidak risaukah kita akan keselamatan penumpang/pengundi yg membonceng bersama mat rempit?sememanya kita tahu bagaimana perangai mat rempit di jalanraya.
  • tidak risaukah kita akan berlakunya gejala tidak sihat seperti masalah sosial
  • adakah elok bg seorg perempuan muda(21 tahun ke atas) membonceng motosikal bersama seorang pemuda yg tidak dikenalinya..saya merasaka ianya tidak elok disisi Islam..mungkin pemimpin nie blh sediakan minah rempit kot utk pengundi prempuan..hehehe..
  • agensi mana yg nak sediakan upah dan minyak motosikal utk golongan mat rempit?SPR ke?kalau SPR,nampaknya SPR kita tubuhkan jabatan khas la..hehe..ada juga pertubuhan yg menyokong mat rempit..tapi mungkin juga UMNO akan taja mereka ni,kalau UMNO mesti lah pembonceng motor akan disokong dan disogok suruh sokong UMNO..hehe..siapa tahu..
  • adakah anda semua sanggup membenarkan nenek,atuk,opah,ibu, ayah,kak long,kak cik,dik su anda digendong oleh mat rempit?selamatkah mereka dari kecelakaan jalanraya?selamatkah mereka dari nafsu2 dan perangai2 tdk bermoral mat rempit?fikirkanlah sendiri..
  • macam mana kalau masa hari mengundi tu hujan?

Mat rempit bawa pengundi

SLIM RIVER 1 Jan. – Mat rempit akan digerak membantu orang ramai ke lokasi mengundi pada pilihan raya umum akan datang, kata Pengerusi Putera UMNO, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim.

Langkah itu, katanya, untuk memastikan rakyat yang di kawasan tiada pengangkutan awam boleh keluar untuk mengundi.

Menurut beliau, tanggungjawab yang diberi itu akan membolehkan mat rempit membantu pengundi memilih kerajaan.

‘‘Saya akan minta mat rempit untuk membantu membawa pengundi pada pilihan raya umum dalam usaha meningkatkan semangat patriotik mereka kepada negara.

‘‘Kita tidak mahu lagi mat rempit melakukan perkara yang tidak diingini, sebaliknya membantu pengundi keluar mengundi,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan Sumbangan Anugerah Cemerlang Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2007 di Dewan Tan Sri Ghazali Jawi di sini.

Sumbangan basikal, wang tunai RM50 dan sijil itu diberi kepada 172 murid cemerlang di kawasan Parlimen Tanjong Malim.

      
p/s:

  • KJ dan PEMUDA UMNO pernah membuat permohonan untuk mengumpulkan 10 000 mat rempit di bukit jalil pd tahun lepas tetapi tidak dipersetujui oleh PDRM.
  • kat Kota Bharu bulan lepas ada ‘sekor’ budak rempit hentak helmet atas cermin kereta seorang perempuan kat satu traffic light..alasannya tak puas hati sbb kena hon..
  • 2 minggu lepas,bontot kereta myvi saya kena langgar dgn mat rempit,tak sempat buka pintu kereta dah lesap dah..rempit oh rempit..
  • pesanku utk mat rempit..MARILAH SAMA-SAMA KITA BERUBAH..MANTAPKAN DIRI KITA DENGAN ILMU,AKIDAH DAN MORAL YG LENGKAP UTK KESEJAHTERAAN MALAYSIA MASA DEPAN..XKAN LA NNT PERDANA MENTERI MASA DEPAN PENCEN MAT REMPIT..

Tian Chua saman Ketua Polis Negara dan Kerajaan Malaysia : RM4 Juta

KUALA LUMPUR 17 Disember — Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat Tian Chua dan seorang aktivis Bersih Abdul Razak Bin Ismail telah mengfailkan writ saman secara bersama di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (Bahagian Sivil) di Jalan Duta pagi ini.

Mereka menamakan Ketua Polis Negara sebagai Defendan Pertama dan Kerajaan Malaysia sebagai Defendan Kedua.

Saman difailkan bagi pihak mereka berdua oleh Tetuan Ranjit Ooi & Robert Low antara lain menuntut mahkamah mengisytihar bahawa penahanan dan tangkapan keatas mereka berdua secara kekerasan oleh pihak polis berdekatan Bangunan Parlimen pada 11 Disember yang lepas adalah tidak sah, menyalahi Undang-undang dan melanggar Seksyen 23 Kod Prosedur Jenayah kerana tangkapan dibuat terhadap mereka tanpa waran tangkap.

Mereka juga mempertikaikan tindakan Polis yang melanggar Artikel 5(3) Perlembagaan Persekutuan dimana mereka tidak diberitahu alasan tangkapan (ground of arrest) walaupun berulangkali permintaan dibuat oleh mereka.

Mereka juga mempersoalkan tindakan polis melakukan pencerobohan, serangan (assault) dan serang sentuh (battery) dan secara kererasan mengheret mereka berdua keluar dari kereta mereka disamping tindakan polis memukul Tian Chua di bahagian muka dalam pandangan orang awam dan media yang berada di tempat kejadian tangkapan.

Abdul Razak Bin Ismail sebagai Plaintif Ke-2 turut menuntut kerugian terhadap kerosakan kereta Proton Tiara miliknya yang terbakar dan rosak teruk semasa dalam tahanan dan jagaan pihak polis.

Kedua-dua mereka menuntut kerugian keterlaluan dan teladan untuk kecederaan, trauma, penindasan dan penghinaan dan relif-relif lain yang dianggap sesuai oleh Mahkamah atas apa yang mereka alami dan apa-apa yang dilakukan oleh pihak polis berjumlah RM4 Juta.

syafiq @ December 17, 2007



so ape komen en detektif?
adakah betul tindakan polis dan prosedure polis2
yg menangkap tian chua?
dan menuduh tian chua terlibat dlm
perhimpunan AMAN BERSIH
wpn die xde kat lokasi tu??

assalamualaikum adikberadik pertubuhan dan rakyat Malaysia..

sy berasa kurang senang stelah membaca blog dato’ sri anwar ttg polemik PEKIDA..www.anwaribrahimblog.com-sila baca…sblm nie pon sy bnyk membaca artikel2 di media ttg PEKIDA serta dr mulut2 manusia.kini sy berasa sangsi dan terkilan apakah erti sebenar perjuangan PEKIDA..sebelum tue..sy hrp semua jgn cepat melenting..be profesional..jwb dgn akal..bukan nafsu..kontrol emosi..

1)PEKIDA adalah NGO?

2)adakah syarat2 keahlian mengharamkan ahli mencampuri urusan politik negara?

3)PEKIDA memperjuangkan hak agama dan bangsa..politik juga memperjuangkan agama dan bangsa..kenapa tidak kita menyokong mana2 parti politik yg mempunyai haluan yg sama?

4)adakah kita akan mempertahankan hak melayu dan islam seandainya engkar pd arahan dan kehendak org ‘atasan’?

5)adakah kita ini ‘anjing’ kpd mana2 parti politik?setahu sy,sesetengah ahli PEKIDA adalah anggota PEMUDA UMNO..PEKIDAvsPEMUDA?

6)apakah erti sebuah perjuangan?adakah kita popular dgn budaya samseng?org tengah bg menyetelkan masalah?belagak otai besar yg punyai pengaruh?sedangkan kita ini memperjuangkan hak melayu dan islam..kita memperjuangkan islam dan melayu tetapi kita tdk mengamalkan suruhan islam?malah terlampau obses pada kehidupan duniawi?such as clubbing,parti liar,nightparty n etc..islamkah kita?layakkah kita memperjuangkan ISLAM?mmg bukan semua ahli berkelakuan seperti ini..tp sebilangan..tetapi mengapa mereka terpilih menyertai PEKIDA?adakah ini kerana politik dalam pertubuhan?kerana nak kan pengaruh ayahnda2,abg long2 sanggup menjual keahlian kpd golongan jahiliyyah?melayukah kita jika kita menjadikan barat sebagai rujukan?cara berpakaian,cara hidup..realitinya karut..apa erti kemerdekaan kt?

7)bolehkah kita sama2 mengubah nasib hari depan pertubuhan?sama2 menyingkirkan aktiviti2 dan budaya2 yg xsepatutnya..ikatan ukhuwah yg suci perlu utk jihad fisabilillah!

 

p/s:sy xkisah kalau adik beradik/org biasa nak bg teguran dan pandangan..tegurlah hamba sekiranya ada salahnya dan sertai hamba jika kita selandasan..

Assalamua’laikum warahmatuLLahiwabarakatuh.
Rabbisyrahli Amri Wahlul u’da tan Min lisani Yafkahu kawli. Asyahadu ala ila ha iLALLah, Wa asyahadu anna Muhammadar Abduhu Warusulluh, Amma ba’ du…

Biar saya kenalkan diri saya dahulu. Panggil saja saya Nizam. (Sebutan Arab – Nizhom; maksudnya PENYATA).

Saya orang ‘kecil’ je, tapi punya jiwa dan hati yang besar ; untuk mengembalikan ke’haibah’an Muslimin dan muslimat. Tapi apakan daya, saya hanya insan yg lemah… La hau la wala kuwwata iLLa biLLahil aliyil a’zim…
First of all, AlhamduliLLah , semoga adik2, abg2, ‘ayah2’ dan saudara sekalian makin bertambah amal dan ilmu. Sebenarnya, ada sedikit kemusyikilan yg ingin saya kongsi bersama. Saya merujuk kepada ‘hala tuju’ pertubuhan PEKIDA ini. Saya sedar, pertubuhan ini memang byk membantu dan menjalankan aktiviti yg menyumbang ke arah pembangunan Ummah amnya. Tapi, sejak akhir2 ini, pertubuhan ini sudah byk disalahertikan lebih2 lagi dari golongan belia yg tidak memahami konsep Islamiah dlm konteks perjuangan.
Sebelum saya meneruskan artikel ini, saya ingin mengingatkan kpd diri saya dan saudara2, tiada keistimewaan dalam diri sesorg manusia melainkan keistimewaan amalan/ibadah taqwa yg hanya Allah saja mengetahui. Malah amalan/ibadah itu sendiri tiada keistimewaan kalau kita tidak menurut kaedah2 yg ditetapkan. Saya tidak pasti , artikel ini ada yg ambil positif atau sebaliknya, namun Allah Maha Mengetahui yg Hak dan yg Batil.
Saudara2, sebelum saya pergi jauh, saya ingin katakan disini, saya sedar masih ramai yang lebih berilmu dan pengetahuan tinggi untuk memberi cadangan kepada Pertubuhan PEKIDA ini. Malah saya yakin, ramai dari ahli juga cukup ‘HAL’nya. Tapi saya tujukan kepada adik2 yg begitu teruja dengan ‘3line’, ‘kabel’ , ‘buah’ dsbnya.
Bukankah lebih baik kita berlumba2 cari pertubuhan/persatuan yang byk mengajar kita ilmu yg paling asas/basic yakni Ilmu Fardu-A’in. Tanya diri kita sendiri; Cukup baik kah bacaan Fatihah kita (Nahunya, Makrajnya, Hukum Tajwidnya)sedangkan Fatihah 17 kali wajib kita baca dalam satu hari satu malam (dalam solat setiap rakaa’t sehari semalam/stahun 6052x), pandaikah kita dengan kaedah wuduk yg Afdal, mandi wajib sahkah? TakbiratulIkhram, Ruku’ , i’tidal, sujud betul ke, tu’maninah berapa lama dikira? Anggota wudu’ dan kaedah2nya sudah confirm ke? Masuk keluar toilet kaki mana satu, doanya hafal ke? Kencing / berak ada intija’ / istibra’ ? (diingatkan pd diri sendiri dan saudara2; Nabi meriwayatkan dalam satu hadis Soheh – ramai dok kena seksa dlm kubur pasal masalah kencing), Surah apa yg hafal – solat takat baca surah Juz Amma (Surah pendek2/ dalam Muqaddam) lagikah? Ahli keluarga terdekat meninggal dunia – pandai ke kita sendiri mandi dan kapankan? (walau Fardu Kifayah/ tapi tergamak ke kita biar ibubapa kita meninggal dunia dimandikan orang lain, sedangkan merekalah yg mula2 mandikan kita didunia ni – biarlah kali terakhir org tua kita mandi di dunia ini dengan ‘bantuan’ kita sendiri), last but not least…, tanya diri sendiri ; layakkah aku nak jadi Imam solat (kalau hidup belum Zuhud), layakkah aku jadi pendakwah ( kalau diri sendiri tak ada Hidayah) layakkah aku jadik pejuang FisabiliLLah ( kalau di rumah hubungan keluarga huru-hara) layakkah aku jadi Khalifah ( kalau MakfiratuLLah masih dihujung ‘Qalbu’)….
The point is…, saya yg masih lemah dan tiada daya upaya ini, ingin menyeru terutama pihak penaung PEKIDA – agar ambil peluang keemasan ini yg mana anak muda cukup berminat dengan pertubuhan ini tetapi lebih menjurus kepada sikap ‘perkauman’ atau istilah tepat ‘geng’, tetapi alangkah indahnya kalau kebajikan yg di jalankan lebih ditumpukan kepada peningkatan ilmu terhadap ahli-ahli sendiri. Barulah mukmin yang ‘Haibah’ dalam segala aspek dapat dibentuk.
Terus-terang saya beritahu, telah ada satu badan yg juga ‘rahsia’ tetapi ‘halal’ menubuhkan satu pusat belajar Al-Quran secara percuma (RM5 yuran pendaftaran) dan semua golongan boleh mendaftar, ustaz2 dan ustazah2nya lepasan University dan Pondok, cukup segala kaedah/peraturan belajar dan mengajar Al-Quran. Free (tapi mmg ada hambaAllah yg menaja), tapi susah nak jumpa golongan muda, tak taulah, samada tak tahu kewujudannya, atau dah memang rasa dah ‘Tamat’ belajar dah, atau sbgnya. Namun rugi kalau peluang ini tak direbut, bukan senang nak cari jalan belajar Al-Quran( walau dah pandai- tapi apa salahnya belajar semula, malah kita tak tau kita betul2 dah pandai ke blum) apatah lagi secara mudah dan percuma pulak malah tenaga pengajar memang Arif/Ahli/Tahfiz Al-Quran.

Maaflah kalau artikel ni menyinggung mana2 pihak. Saya tidak mengutuk, bahkan saya tertarik juga dengan pertubuhan ini, tapi belum masa lagi, sebabnya, buat masa skrg ni, ianya saling tak tumpah macam condong ke arah pertubuhan/persatuan silat yg lain. [maksud saya, dulu2 masa zaman saya remaja kat kampung dulu pun, bila sesiapa belajar silat dengan tok guru yg buka gelanggang secara umum, mmg byk ahli, kemudiannya ramailah yg mula nak tunjuk belang, sebb belajar dgn tok guru terkenal dan ramai ahli. Tambahan pula slalu menang pertandingan (Org2 lama di belah negeri2 Utara- dulu2 ingat lagi kot, skang ni dah susah nak tengok pertandingan yg ‘Ori’), lagi le terangkat ekor bak Ayam Jantan Kampung.]
Yang tersirat biarlah saya hujahkan lain kali. Masa tak cukup, kerja makan gaji tak boleh curi tulang – Haram. Kalau ada masa dan umur Allah kurniakan, InsyaAllah , saya teringin nak bagi pendapat pasal perbezaan pertubuhan Melayu dengan pertubuhan Orang Cina. Bukan nak banggakan bangsa lain, tetapi sbg kayu pengukur untuk melihat kejayaan hala tuju pertubuhan orang kita. Bukankan Nabi sendiri pernah sebut pasal belajar ke negeri Cina? So.., harap2 ada peluang kita berkongsi agar yg manis sama kita telan,.., yang pahit sama kita luah.

 

Wasalam.

 

p/s:memo ini saya perolehi dr http://www.pekida.org&#8230;

tujuan saya meng’post’ artikel nie kerana saya tidak berpuas hati dgn jwpn yg diberikan oleh moderator http://www.pekida.org

mana2 yg sudi menjawab dan berkongsi idea,silakan..

Suatu petang di kafe U**M. Abdullah Asnawi menasihatkan sepasang kekasih, Khairy Jalaludin dan Maya Kasim tentang hubungan mereka bukan mahram yang boleh membawa kepada zina.(pesanan penulis:..ermm..nama watak2 dalam citer nie adalah rekaan jer, ini adalah satu proses penyampaian yang saya gunakan. Maaf jika ada yang terasa dan anda juga haruslah memohon maaf daripada Maha Esa jika anda ‘terasa’)

Khairy Jalaludin: Kami tidak berzina !

Abdullah Asnawi: Maaf saya tidak menuduh awak berzina ,tetapi
awak menghampiri zina.

Khairy Jalaludin: Kami hanya berbual-bual, berbincang,. Bertanya
khabar, minum-minum di kafe. Adakah itu
menghampiri zina?

Abdullah Asnawi: Ya,perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya
ke lembah penzinaan.

Khairy Jalaludin: Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak
berniat ke arah itu.

Abdullah Asnawi: Hari ini ya.Esok mungkin kamu kecundang.Iblis
akan memerangkap kamu.Iblis amat
berpengalaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia
telah menipu moyang kita yang pertama,Adam
dan Hawa. Iblis amat licik. Ingat ,pesanan
Rasulullah :Janganlah engkau bersendirian dengan
seorang wanita kecuali yang ketiganya ,syaitan
(Tabrani) .Kita lemah menghadapi tipu daya Iblis.

Khairy Jalaludin: Tidak semestinya semua orang bercinta* menjurus
kepada penzinaan. Ada yang bercinta dalam
telefon dan hantar SMS sahaja. Tidak pernah
bersua muka pun!

Abdullah Asnawi: Betul .Tetapi itu adalah salah satu yang
dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang
pada awalnya tidak bersua muka. Tapi perasaan
pasti bergelora,lambat laun desakan nafsu dan
perasaan serta hasutan Iblis akan mengheret
kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama
tidak akan terhenti disitu sahaja.Percayalah, ia
akan berlanjutan. Tidakkah itu boleh membawa
kepada perzinaan akhirnya?

Maya Kasim:Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itupun
zina ke?

Abdullah Asnawi: Zina ada bermacam-macam jenis dan
peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu
berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat
kekasih dengan perasaan berahi. Zina hati iaitu
dengan khayalan berahi dengan kekasih
sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah :
Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya
adalah menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan
zinanya menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga
berzina dan zinanya adalah ciuman (muslim dan
Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju kepada
perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita
melalui mana-mana jalan perzinaan.

Maya Kasim: Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang
pelajaran sahaja!*(bagi kes belajar berdua-duaan
SAHAJA)*

Abdullah Asnawi: Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah
tahu apa yang terselit di dalam hati hamba-
hambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau
cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh
Allah, kejayaan tidak akan membawa
kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia,akhirat
lagi lah. Jangan berselindung disebalik pelajaran
yang mulia. Allah suka kepada orang berilmu. Jadi
belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah.
Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi
macam ni akan ditulis oleh malaikat Raqib dan
Atid.

Khairy Jalaludin: Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni Study
Group.*(bagi kes berdua-duaan SAHAJA)

Abdullah Asnawi: Study Group…? nampak lain macam saja, manja,
senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi.
Takkan study group berdua sahaja? Kemana-
manapun berdua. Kalau ye pun, carilah group
study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan
macam ni…betul ke bincang pelajaran?
Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran,
yang lain tu… banyak masa dihabiskan dengan
fantasi cinta!

Maya Kasim:Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.*

Abdullah Asnawi: Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak
berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang
sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada
nafsu. Kita manusia. Jangan menafikan fitrah
manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah
manusia.

Khairy Jalaludin: Kami berdua sama-sama belajar, study group*,
saling memberi semangat dan motivasi.

Abdullah Asnawi: Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan
rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang
boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum
sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang
belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang
perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan
rahmat pula.

Maya Kasim: Takkanlah tak ada langsung ruang yang
dibenarkan dalam Islam untuk bercinta? Adakah
Islam membunuh terus naluri cinta?

Abdullah Asnawi: Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan
kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka
kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah.
Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang,
tak normal namanya. Islam bukan datang
membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam
tidak suruh membunuh naluri seperti yang
dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan
nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri
sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan
itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma
tudukkan naluri itu untuk patuh pada perintah
Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya.
Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita
sebagai manusia.
Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri
atau nafsu.

Maya Kasim: Tentu ada cinta secara Islam.

Abdullah Asnawi: Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan.
Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas
kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang
bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan
Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara,
tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik.
Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan
sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan
sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah :
Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang
saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta
adalah maruah manusia. Ia telalu mulia.

Khairy Jalaludin: Kalau begitu, cinta* remaja semua menghampiri
kepada penzinaan?

Abdullah Asnawi: Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu
perasaan turut terusik. Kemudian perasaan
dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur
pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua.
Kemudian mencari tempat sunyi sedikit.
Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap.
Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan,
duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan,
sekarang macam pengantin baru semalam
bukankah mereka semakin hampir dengan
penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta
telah sampai kepada daerah penzinaan dan
kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang
melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa
noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

Maya Kasim: Masih ramai orang yang bercinta* tetapi tetap
selamat tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.

Abdullah Asnawi: Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu
kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak
tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya
jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan
kecundang.

Khairy Jalaludin: Jadi manusia itu tidak tahan diuji?

Abdullah Asnawi: Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa,
sejak dari awal penciptaan manusia. Allah
takdirkan satu peristiwa untuk iktibar
manusia.Allah tegah Adam dan Hawa supaya
tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah
yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan
pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu
Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan
menghampiri pokok khuldi itu. Firman Allah:
Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di
dalam syurga serta makanlah dari makanannya
sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan
janganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu
menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang
yang zalim
(al-Araf:19)
Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah
khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut
nanti mereka akan memakannya. Demikianlah
dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah
penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan
dengan godaan zina, kedua-duanya akan
kecundang.Cukuplah kita belajar daripada
pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Maya Kasim: Tetapi cinta selepas kahwin banyak masalah. Kita
tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta
adalah untuk mengenal hati budi pasangan
sebelum buat keputusan berkahwin.

Abdullah Asnawi: Bolehkah percaya dengan perwatakan masa
sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan
yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing-
masing akan berlakon dengan watak terbaik.
Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai-
bagai lagi. Masa bercinta merajuk ada yang pujuk.
Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada
yang pujuk. Banyak orang yang kecewa dan
tertipu dengan keperibadian pasangan semasa
bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam
langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang
amat penyayang, penyabar, sabar tunggu
pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila
dah kahwin, lewat lima minit, dah kena tengking.
Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh
dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau
hipokrit.

Khairy Jalaludin: Percayalah, kami bercinta demi merancang
kebahagian hidup nanti.

Abdullah Asnawi: Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak
mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah
anugerah Allah kepada hamba-hambaNya yang
terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia.
Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah
yang menganugerahkannya.
Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu,
jika jalan mencapai kebahagiaan itu tidak diredhai
Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga
mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu
prosesnya bukan bercinta begini, Allah tidak
meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah
adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk
mendapat keluarga yang bahagia jika langkah
mula sudahpun canggung, bagaimana
kesudahannya?

Maya Kasim: Tanya sikit,.. adik angkat, kakak angkat, abang
angkat boleh ke? Ganti bercinta.

Abdullah Asnawi: Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan.
Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas
baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya
adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang
angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan
syaitan. Manusia yang terlibat dengan
budaya angkat ini sebenarnya telah masuk
dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa
untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun,
abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah
sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina.

Khairy Jalaludin: Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang
maruah diri?

Abdullah Asnawi: Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh
manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang
sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang
yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya.
Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak
mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan
mengatakan orang yang bercinta sudah tidak
bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada
orang yang belum layak menerima cinta suci.
Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah
ditentukan oleh Allah.

Maya Kasim: Adakah orang yang bercinta* hilang maruah?

Abdullah Asnawi: Antara kemulian manusia adalah maruah dirinya.
Orang yang bercinta seolah-olah cuba
menggadaikan maruahnya kerana mereka
menghampiri perzinaan. Manakala orang yang
bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin
kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah
berfirman:
Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin
berkahwin melainkan dengan perempuan yang
berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan
yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin dengan
melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki
musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu
terlarang kepada orang-orang yang beriman.
(Surah An-Nur: 3) Jadi, orang yang pernah bercinta
juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang
yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu
penghinaan dari Tuhan.

Khairy Jalaludin: Jadi orang yang bercinta* hanya layak berkahwin
dengan orang yang pernah bercinta* juga?

Abdullah Asnawi: Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana
wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik.
Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Khairy Jalaludin: Kami telah berjanji sehidup semati

Abdullah Asnawi: Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah
janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap
pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang
keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang.
Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang
sehingga menjadi pepatah.

Maya Kasim: Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang
penyayang dan bertanggungjawab.

Abdullah Asnawi: Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki,
apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai
isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak-
anaknya, dia akan memilih wanita yang baik.
Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki
biasanya akan memilih perempuan murahan
kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan.
Itulah rahsia lelaki.

Maya Kasim: Jadi, perempuan yang bercinta*, jatuh maruahnya
pada pandangan lelaki? *(tidak mengikut syariat)

Abdullah Asnawi: Tentu. Mana ada orang lelaki yang normal suka
pada barang yang second hand sedangkan
barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka
menggambarkan perempuan seperti kereta yang
diletakkan di bilik pameran sahaja.Tapi ada orang
yang boleh test drive. Ada pula yang kata;
sekadar sepinggan mee goreng dan segelas sirap
bandung, bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan.
Itulah hakikatnya.

Khairy Jalaludin: Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman
ini?

Abdullah Asnawi: Ya, masih ada orang suci dalam debu. Golongan
ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka
kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti.
Mereka ada pasangannya. Firman Allah:
Dan orang-orang lelaki yang memelihara
kehormatannya serta orang-orang perempuan yang
memelihara kehormatannya (yang memelihara
dirinya dari melakukan zina)… Allah telah
menyediakan bagi mereka segala keampunan dan
pahala yang besar.
(Surah Al-Ahzab: 35)

Khairy Jalaludin: Bagaimana kami?

Abdullah Asnawi: Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan
taubat nasuha. Berdoalah serta mohon
keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan
kekuatan untuk mendapat redhaNya.

Khairy Jalaludin: Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkanlah
bagaimana taubat nasuha.

Abdullah Asnawi: Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-
benarnya. Taubat yang memenuhi tiga syarat:
Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan
hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini.
Menyesal. Menginsafi diri diatas tindak tanduk
hidup yang menjurus diri dalam percintaan.
Berazam. Bertekad didalam hati tidak akan
bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan
seseorang yang bernama isteri atau
suami .Saatnya adalah selepas ijab kabul. Ingatlah semakin bebas
pergaulan sebelum berkahwin, semakin hambar & kurang rasa cinta
setelah menjadi suami isteri.

Khairy Jalaludin: Ya Allah. Hambamu ini telah tersesat jalan.
Abdullah Asnawi: Ampunilah dosa-dosa hambamu ini.
Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan
penerima taubat . Berilah kekuatan kepadaku
untuk menghadapi godaan keremajaan ini.
Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada
maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia.
Ibu dan ayah, anakmu berdosa . Engkau jaga
diriku sedari kecil dengan kasih sayang.
Mengapaku curahkan kasih itu kepada orang lain.
Oh Tuhan, hambamu ini berdosa
Amin , yarabbal alamin. Moga Allah terima taubat
mu.

Khairy Jalaludin: Berat hatiku melepaskanmu seperti resahnya hati ibu melepaskan
anaknya…
Kita berpisah kerana Allah , kalau ada
jodoh ,tidak kemana!
Maya Kasim: Sama-samalah kita kembali menjejak landasan cinta hakiki..

Abdullah Asnawi: YaAllah bantulah mereka .Kini mereka datang
kepintuMu mencari redha-Mu. Terimalah taubat
mereka.

Pesanan sekali lagi..berpesan-pesan..

..ermm..nama watak2 dalam citer nie adalah rekaan jer, ini adalah satu proses penyampaian yang saya gunakan. Maaf jika ada yang terasa dan anda juga haruslah memohon maaf daripada Maha Esa jika anda ‘terasa’!

Seperti yang kite ketahui… Negara
kite nie banyak tugu… Antara
yang famousnya ialah Tugu Kebangsaan,
Tugu Helang Laut kat langkawi
dan sebagainya.. Tahukah kawan2 bahawa
pada tahun 1993, Mufti wilayah
persekutuan telah mengeluarkan fatwa
bahawa ” segala tugu-tugu itu
serta pembinaannya adalah haram…
ciri-cirinya menyerupai berhala…
dan melawatnya juga adalah haram.. “

Setelah fatwa itu dikeluarkan, maka iatugu negara
digazetkan bermakna tindakan undang2
boleh dikenekan kepada sesiapa yang
melawat tugu kebangsaan! Tetapi
sayang2… pihak atasan
tidak suka akan keputusan itu maka
disuruhnya pihak mufti menarik balik
fatwa itu…
Setelah berbincang.. . Mufti tersebut
tidak mahu menarik balik fatwa itu…
Maka pihak atasan telah menarik baliktugu helang di langkawi
gazet tersebut maka apa yang
tinggal ialah fatwa sahaja.. tiada
tindakan undang2 yang boleh diambil…
Menurut kupasan Ust. Harun Din, tugu2
ini boleh mendatang syirik…

Beliau berkata.. ” bawalah dosa anda
sebesar langit dan bumi kepada
Allah dan Allah mungkin akan
mengampunkannya tetapi jika terdapat
walau sedikit/sebesar zarahpon dosa
syirik maka Allah tidak akan
mengampunkan orang itu…”

dan kata beliau lagi… ” walaupun
kita tidak pergi ke tugu2 tetapi
jika kita ‘redha’ atau tidak melakukan
apa2, berdiam diri, maka kita
juga akan mendapat dosa tersebut iaitu
dosa syirik…”

IMAM Hadhari menletakkan kalungan bunga di tugu pahlawan baru2 ini..

Contoh kedua yang beliau utarakan
dalam perbincangan dosa syirik ini
ialah nama negeri perlis iaitu perlis
indera kayangan…
” Menurut kamus dewan… indera
bermaksud nama tuhan hindu manakala
kayangan bermaksud tempat di mana
tuhan2 bersemayam.. . maka makna
sebenar ialah perlis tempat tuhan
hindu bersemayam.. ”

Menurut beliau… Nama perlis ini juga
menda tan gkan dosa syirik…
Perkara terakhir yang dibincangkan
ialah isu perlembagaan negara…

Tahukah kawan2 bahawa.. Perlembagaan
Negara Fasa ke-14 mengatakan bahawa
mana2 undang2 akan terbatal dan tidak
boleh dipakai jika ia bertentangan
dengan undang2 yang
telah dinyatakan di dalam perlembagaan
termasuklah undang2 hudud…
iaitu undang2 yang dicipta oleh Allah.

Kata beliau seterusnya.. …
Dosa syirik boleh diakibatkan oleh…
1. Mempertahankan perlembagaan serta
undang2 ciptaan manusia dan
membuatkannya mengatasi undang2
ciptaan Allah iaitu hudud dll.
2. Menyokong mereka yang
mempertahankan perlembagaan.
3. Mereka yang berdiam diri.
4. MEREKA YANG MENGATAKAN BAHAWA HUKUM
HUDUD ITU ZALIM ( BERMAKNA
ALLAH JUGA ADALAH ZALIM)

Dengan ini selesailah tanggungjawab
aku untuk menyampaikan segala
maklumat diatas kepada kawan2
sekalian…. Saya berterima kasih
kepada

kawan2 semua kerana sudi membaca artikel
ini sehingga habis.. Semoga
nasihat2 daripada Ust. Harun Din di
atas kite renungi bersama dan ambil
iktibar.

Jun 2017
I S R K J S A
« Feb    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

“berpesan-pesan”

Seseorang yang tidak melakukan dosa, lalu menganggap bahawa dirinya tidak lagi berdosa, sesungguhnya dia telah melakukan satu dosa yang teramat besar. Seseorang yang telah melakukan dosa, lalu senantiasa bersungguh-sungguh memohon keampunan daripada Allah, maka dialah yang terampun dosanya.

total of visitor

  • 165,912 person