You are currently browsing the monthly archive for November 2007.

Ayah aku baru meninggal 5/8/2002..3.25pm.
Apa yang aku tuliskan sini adalah untuk mereka yang masih lagi ada orang
tersayang, untuk terus menyayangi dan berjasa sebelum menyesal. Kematian
abah amat meninggalkan kesan yang mendalam apatah lagi meninggalkan mak
yang kesorangan. Anak-anak semua dah besar… kerja semua jejauh. Hidup
ini seolah tiada erti… selamanie setiap suka duka… pasti telefon dan
maklumkan pada mak dan abah. Kalau naik gaji… dapat keputusan bagus
dll… pasti telefon mereka sepuya mereka gembira. Kalau boleh mahu
terus berada di perak menemani mak yang terus menangis.

Syukur, abah mati dipelukan mak yang mengucap dua kalimah syahadah…
ditelinga kirinya… dan aku ketika itu mengucap ditelinga kanannya…
ini adalah kali pertama aku melihat kematian… masih
terbayang… abah memandang jauh kehadapan dan mata nya keatas… sambil
mengucap dan memejamkan mata. Sungguh cepat dan tenang… semoga roh
abah ditempatkan digolongan yang beriman. Syukur sembahyang jemaah abah
lebih dari seratus orang… syukur abah dikebumikan dengan selamat.

Sejam sebelum kematian… sempat berbual dengan abah. Abah kata kalau
nak beli kereta tunggulah 2005. Bila time AFTA nanti kereta honda jatuh
harga. Boleh lah bawak mak berjalan. Waktu tu abah dah sihat… dah
selera makan. Pastu abah suruh esok pergi buat kad pengenalan baru.
Sebab abah dan Mak baru ambil kelmarin. Abah kata sehari jer buat. Tak
payah ambik gambar kat kedai gambar. Diorang guna digital kamera kat
office jer. Tapi abah kata jangan pakai baju putih. Nanti gambar tak
clear. Tapi tak sangka esok nyer aku pergi sana bukannya utk buat kad
pengenalan aku, sebaliknya buat sijil kematian abah.

Apabila Izrail datang mengambil nyawa… kita takboleh mencepat atau
mengajak walau sesaat. Sampai sekarang masih terbayang keadaan abah masa
tu. Tapi macam tak sangka. Abah hanya tengok atas dan tutup mata. Badan
tidak bergoyang walau seinci. Abah cuma nak baring. Sambil mulut
mengucap dua kalimah syahadah.

Pertama kali pergi ke rumah mayat jenazah. Pertama kali naik van
jenazah, pertama kali buat sijil kematian, pertama kali tak tidur 2
hari, pertama kali asyik menangis, pertama kali menimbus kubur, pertama
kali menjirus air mawar… semuanya pertama kali. Dan pertama kali juga
takkan jumpa abah lagi.

Aku memandikan abah… memasangkan kain ihram sebagai kain kapan. Ketika
ditutup muka abah, aku mencium dahi… pipi kanan… pipi kiri… dan
bangun… tetiba hati aku ingin terus mencium lagi… aku membongkokkan
kaki dan mencium dahi nya semula. Ciuman ini adalah ciuman terakhir.
Semasa kecil aku selalu cium abah.Tetapi apabila dah besar sudah lama
tidak mencium pipinya.Ya Allah… tuhan segala alam… aku dan abang
mengangkat jenazahnya… dan mengebumikannya. Hati ini sayu mengenangkan
pemergian abah yang tercinta. Mak hanya memandang dengan air mata
sayu… penglihatannya kosong… setelah 36 tahun hidup bersama ayah…
kini tinggal seorang.

selaku seorang anak… aku tahu bagaimana kasih seorang abah.Abah
seorang pendiam… sabar.. dan alim… Jemaah masjid… bendahari
masjid… dan pelbagai amanah kebajikan dilakukannya. Aku selama ini tidak perna
meluahkan kasih kepada abah secara terus terang. Memang sayang abah…
cuma… dengan abah saya hormat dan memendam kasih saya… Lainnya pula
dengan emak… yang setiasa berterus terang… seringkali tidur di peha
mak hingga ke hari ini.

Kelmarin aku baca dairi abah. Tak sangka abah pun tulis diari. Tiada apa
yang ada dalam dairi itu melainkan perkara anak anak nya. Semuanya
berkisar
tentang anak-anaknya. Aku sendiri tak ingat bila aku beli kereta. Tapi
abah catat… 18 February… shairizal beli kereta satria hijau 1.6…
abah catat setiap kali anak nya telefon beserta waktunya. Sekali tu jam
1.00 pagi aku
telefon dari KL… abah pun catat. Semuanya abah catat berkenaan
anaknya. Abah catat shairizal balik jam 2.00 tengahari bawa keropok
dll… Abah
catat Kak Se keguguran… Abah catat Shaifol (abang sulung) ke KL…
menangis kami semua bila baca dairi tue… Abah sayang anaknya… tak
pernah tunjuk… sebab abah lebih suka mendiam
dan tidak bercakap pasal orang. Begitu juga dengan orang lain ayah hanya
banyak cakap pasal ilmu agama dan berkenaan anak-anaknya sahaja. Ada
kawan kampong abah baru nie cakap “Abah kamu masa hidup selalu cakap
pasal anaknye. Sorang keje sana sorang keje sini. Dia bangga ada macam
korang”. Tapi jauh disudut hati aku, aku masih terkilan sebab aku salu
fikir aku bukan anak yang baik.

Abah memang suka tulis. Kalau fail atau dokumen pasal kereta, rumah,
bil, kedai dll memang semua tersusun… Aku terjumpa buku nota kuliah
subuh abah yang terbaru… catatan terakhir yang abah tulis “hati orang
beriman sentiasa ingat kubur”… abah gariskan perkataan ingat kubur…
dan kami bersyukur bahawa abah sememangnya telah bersiap sedia untuk
meninggal. Dan menyerahkan kepada ALlah untuk melepaskan seksaan di
kubur dan api neraka. Abah memang suka budak kecik… pantang anak saper
pasti dia dukung… bawak berjalan… cucu-cucunya setiap kali balik
pasti nak tidur sama. Kini semuanya tiada.

Ya ALLAH… aku tak tahu bagaimana kehidupan utk diteruskan… tanpa
Abah…. baru bercadang nak balik dan bertekad bonus tahun nie nak kasi
abah seribu mak seribu… tapi Allah lebih menyayanginya… abah
meninggal 5hb… tidak sempat merasai bonus pertama anaknya yang baru
masuk 10hb Ogos 2002. Kali nie tak sangka bonus banyak digunakan untuk
majlis tahlil dan batu nisan untuk abah.

Tok Imam ada cakap kat kami… “kubur ayah dikorek… pastu
ditanam…tanahnya masih penuh kat tepi… terlebih tandanya seorang
yang pemurah… sedangkan ada sesetengah kubur dikorek pastu ditimbus
semula masih tak cukup tanah. “abah kamu wajahnya senyumnyer walau pun
dah meninggal” “Abah kamu waktu dimandikan dah bersih… tak der kotor
najis pun takder”… perkara itulah menyedapkan hati kami… untuk jadi
seperti abah….

Sembahyang Jumaat minggu sudah di Masjid… aku memulangkan semula duit
masjid dan buku akaun yang abah pegang selaku bendahari. Sambil mengira
kutipan Jumaat hari itu tok imam dan bilal turut menangis… “Dulu abah
kau yang tolong kira pastu tulis kat white board tue”…
Ini semua membuat aku rasa terpanggil untuk kembali ke kampung walau
keje apa sekali pun….

Ya Allah. sesungguhnya kematian ini memberi hidayah pada aku… Talkin
buat abah masih segar… “Wahai hamba ALLAH… ketahuilah
kamu bahawa mati itu benar, kiamat itu benar, Allah itu benar” dan kita
yang hidup akan pergi juga… Lelaki berat tanggungjawabnya… suami
menanggung dosa isteri dan anak-anak… isyaAllah selaku anak-anak kami
telah dibekalkan ilmu agama. Cuma aku kini telah lupa untuk
mengamalkannya sejak mula bekerja setelah terlupa dgn nikmat Allah..Mak
juga seorang yang dan solehah… saya yakin Allah maha pengampun dan
maha bijak sana dalam menentukan Al-Mizan…

Dulu mak dan abah tiap waktu ke Masjid dekat rumah berdua… tapi
sekarang nie mak kata mak takut nak ke masjid seorang diri takut tak
tenang hati teringat abah.

Inilah perasaan aku sekarang. Buat korang yang masih ada… jadikan
iktibar… cium pipi ayah sebelum ciuman terakhir. Dan curahkan kasih
sayang tanpa selindung.Tunjukkan.

Al-fatihah…

Wassalam”

-anakmu

 

p/s:catitan ini saya peroleh daripada seorang hamba ALLAH yg telah kematian bapanya!

Advertisements

anda bangga menjadi seorang WANITA
MUSLIM…?.Baik untuk direnungi

Kaum Feminist kata : SUSAH jadi WANITA
ISLAM….lihat sahaja peraturan di bawah
ini :

1. Wanita auratnya lebih susah dijaga
berbanding lelaki.
2. Wanita perlu meminta izin dari
suaminya apabila hendak keluar rumah.
3. Wanita kurang menjadi saksi
berbanding lelaki.
4. Wanita menerima harta pusaka kurang
dari lelaki.
5. Wanita perlu menghadapi kesusahan
mengandung dan melahirkan anak.
6. Wanita wajib taat kepada suami tetapi
suami tak harus selalu taat pada isterinya.
7. Wanita tidak boleh menjatuhkan talak
ke atas Suaminya.
8. Wanita kurang dalam beibadat kerana
masalah haid dan nifas

Maka Kaum Feminisme ( Pejuang Hak-hak
Wanita ) tidak henti berpromosi untuk “
MEMERDEKAKAN WANITA ISLAM “….Pernahkah
kita lihat disebalik kenyataan ini ?.

Benda yang mahal harganya tentu akan
dijaga dan dibelai serta disimpan di
tempat yang teraman dan terbaik.
Sudah pasti Intan Permata tidak akan
dibiar berselerak bukan ?. Itulah
bandingannya seorang Wanita Islam ( Al
Quran Surah An-Nisaa ).

Wanita perlu taat kepada suami, tetapi
lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali
lebih utama dari bapanya ( Hadis Nabi ).
Bukankah ibu adalah seorang wanita ?.

Wanita menerima harta pusaka kurang dari
lelaki tetapi harta itu menjadi milik
peribadinya dan tidak perlu diserahkan
kepada suaminya manakala lelaki menerima
harta pusaka perlu menggunakan hartanya
untuk isteri dan anak-anaknya. ( Al
Quran Surah An – Nisaa dan Hadis Nabi )

Wanita perlu bersusah payah mengandung
dan melahirkan anak tetapi setiap saat
dia didoakan oleh seluruh malaikat dan
seluruh makhluk Allah di muka bumi ini
dan matinya jika kerana melahirkan
adalah Mati Syahid ( ke Syurga – Hadis
Nabi ).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan
dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita
ini : Isterinya, Ibunya, Anak
perempuannya dan Saudara perempuannya (
Hadis Nabi ).

Manakala seorang wanita pula,
tanggungjawab terhadapnya ditanggung
oleh 4 orang lelaki ini : Suaminya,
Ayahnya, Anak lelakinya dan Saudara
lelakinya ( Hadis Nabi ).

Seorang wanita boleh memasuki Pintu
Syurga melalui mana yang disukainya
dengan cukup 4 syarat sahaja:
Solat 5 waktu, Puasa di bulan Ramadan,
Taat kepada suami dalam mengerjakan
kebajikan rumahtangga dan Menjaga
kehormatannya ( Hadis Nabi ).

Seorang lelaki perlu pergi berjihad
fisabilillah tetapi wanita jika taat
akan suaminya yang menyuruh melakukan
kebaikan serta menunaikan
tanggungjawabnya kepada Allah SWT akan
turut menerima pahala seperti pahala
orang yang pergi berperang fisabilillah
tanpa perlu mengangkat senjata.

Maha Suci Allah….demikian sayangnya
Allah SWT pada wanita….Wallahu alam
bish-showab

Nak kata dah kahwin, rasanya belum lagi, bila tanya bila nak kawin?
entahlah….. x tau lagi….
perangai mengalahkan org dah kawin berkepit sana-sini,
padahal bukan muhrim,ikut trend masa kini..
heran….pegang tangan tak takut dosa ke,
berpeluk-pelukkan x tau malu ker, tak kasihan mak bapak ker,
hantar suruh belajar / kejer kau buat leka…
nak kata tak belajar agama,kecik-kecik mak bapak hantar,
sekarang nak salah siapa kalau buat dosa,
sendiri bangang coz x ikut apa yg diajar…
belajar tinggi sampai gayat, tp tak amal sepanjang hayat,
islam tu kan penyelamat,
bila nak amal…. tunggu sampai jadi mayat ?…
sana sini buat wayang, orang tengok naik bengang,
itu belum lagi rumput kat padang, kalau idup sure kena terajang…
dulu masa single okey jer, sekarang dah couple banyak lak dosa,
bila org tegur buat derk jer, apa…. kulit dah tebal nak masuk neraka?…
bila kena tangkap khalwat, buat muka jadi kelat,
malu mengalahkan ikan jelawat, tambah muka penuh jerawat..
masa buat x tau malu, ikut sangat telunjuk nafsu,
buat maksiat x segan silu, sekarang lagu mana… susu dah jadi keju..
suruh sembahyang…nanti..nanti..
boyfriend tepon terus pergi, nak bersyukur atas nikmat allah x reti²,
boyfriend yg bg sekuntum bunga tulah dipuji²…
yang si mamat nie pun sama, suruh gie masjid nak bawak girlfriend sama,
mana taknya dah berjanji hidup bersama, sampai solat jumaat pun nak
dikerjakan bersama, kesudahanya hari jumaat, org pegi solat jumaat,
dia bershopping bukan main ligat, layan awek sampai penat…
kalau diri dah gatal sangat, kahwin jer cepat lagi selamat,
ni couple takde matlamat, sajer suka² penuhi syarat..
org couple dier ikut sama, tak sedar diri tu papa kedana,
papa ilmu papa agama, macam mana ‘ bercinta cara islam’ itu nak dijana….
bukan mengata bukan mengumpat, siapa suruh buat wayang x bertempat,
kalau x suka diri diumpat, jangan buat benda yang x tepat…
bonceng sana bonceng sini, bontot tertonggek x malu pulak,
siap bangga x terperi, dapat peluk pinggang balak..
balak kat depan mata melilau, awek kat belakang bukanya nampak,
siap mengurat muslimah yg pegi surau, silap hari bulan sure kena sepak..
awek pulak bangang, perangai macam lalang,
percayakan balak bergalang-galang, yelah….balak cover, belum pecah
tembelang…
pegang sana pegang sini, x takut ker susutnilai,
kahwin belum tentu lagi, kalau x jadi x ker hilang permata bernilai…
tulah… Tuhan bg akal x pakai, Tuhan bagi hati x tahu menilai,
diri sendiri yang lalai, baik buruk pun x reti nak nilai..
kalau org cakap marah, bila org nasihat melenting, “taulah…taulah x
payah susah²,” tau lak senyap bila dah bunting….
la ni baru nak ingat Tuhan, itu pun nasib baik ingat,
menangis dah x leh nak tahan², baru sekarang menyesal bangat….
nasib baik tuhan tu maha penyayang, itupun nasib baik umur masih
panjang,ada peluang nak mengucap panjang, mintak ampun, panjat doa
memanjang…
perkara lepas jangan dikenang, pintu taubat terbuka luas,
hidup bukan untuk bersenang-senang,
meraih & mencari redha Allah yg maha luas…

Seorang lelaki dan kekasihnya bernikah dan acara
pernikahannya sungguh megah. Semua kawan-
kawan dan
keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati
hari
yang berbahagia tersebut. Suatu acara yang luar
biasa
dan sungguh mengesankan. Mempelai wanita
begitu
cantik
dan anggun dalam gaun putihnya dan pengantin
lelaki
dengan tuxedo hitam yang gagah. Setiap pasang
mata
yang memandang setuju mengatakan bahawa
mereka
sungguh-sungguh saling menyintai dan sepadan.

Beberapa bulan kemudian, si isteri berkata kepada
suaminya:

“Sayang, saya baru membaca sebuah artikel dalam
majalah tentang bagaimana memperkuatkan
hubungan dan
tali pernikahan kita”, katanya sambil menunjukkan
majalah tersebut.

“Masing-masing kita akan mencatatkan
hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita.
Kemudian, kita akan membahas bagaimana kita
mengubah
hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita
bersama lebih bahagia …”.

Suaminya setuju dan mereka mula memikirkan hal-
hal
akan tersinggung ketika pasangannya mencatat
hal-
hal
yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan
mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk
berpisah tidur dan mencatat apa yang terlintas
dalam
benak mereka masing-masing.

Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia
membincangkannya. “Saya akan mulai dulu ya”,
kata
isteri. Ia lalu mengeluarkan senarainya. Banyak
sekali yang ditulisnya, sekitar 3 muka surat …

Ketika ia mulai membacakan satu persatu hal yang
tidak
dia sukai mengenai diri suaminya, ia memperhatikan
bahawa airmata suaminya mulai mengalir … “Maaf,
apakah saya harus berhenti ?” tanyanya. “Oh tidak,
teruskan …” jawab suaminya.

Lalu si isteri melanjutkan membacakan semua yang
tersenarai, lalu kembali melipat kertasnya dengan
manis di atas meja dan berkata dengan bahagia,
“Sekarang giliran abang membacakan senaraimu”.

Dengan suara perlahan suaminya berkata, “Aku
tidak
mencatat sesuatupun di atas kertasku. Aku berfikir
bahawa engkau sudah sempurna, dan aku tidak
ingin
mengubah akan dirimu. Engkau adalah dirimu
sendiri.
Engkau cantik dan baik bagiku. Tiada satupun
daripada
peribadimu yang kudapati kurang …”

Si isteri tersentak dan tersentuh hatinya oleh
pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati
suaminya…bahawa suaminya menerimanya apa
adanya. Ia
menunduk dan menangis …

p/s: Sebelum kita mencari kekurangan orang lain,
carilah kekurangan sendiri. Adakah kita cukup
SEMPURNA
untuk dibandingkan dengan orang lain?.. Kalau
jawapan
nya YA, maka kita berbohong atau kita PERASAN.
Kerana
tiada manusia yang SEMPURNA dan sentiasa ade
yang
perlu diperbaiki… wallahualam

Hakikatnya orang-orang yang menyayangi diri kita
tak
kira siapa pun sebenarnya adalah yang mencintai
kita
kerana kelebihan kita dan menerima kita kerana
kelemahan kita. Dan sudah pastilah orang ini
ikhlas
dalam menyayangi diri kita… INSYAALLAH


15/05/2007 1:52:11

AKU BENCI KORUPSI

 

 

AKU BENCI KORUPSI

 

Aku tak suka korupsi. Sememangnya dari kecil aku dididik sebagai tidak memihak kepada korupsi. Aku paling mengeji dan tidak suka hal yang berkaitan penindasan. Bagi aku, orang yang berkuasa ini tidak selalunya di atas. Hidup ini umpama roda-Senior SMSTMFP ’01. Adakalanya kita di atas dan adakalanya kita di bawah. Ianya sentiasa berputar dan terus berputar tidak mengikut tetapan arah jam atau lawan arah jam. Mata pena ada masanya lebih tajam dari mata pedang dan jangan dibuka sangkar harimau yang sedang lapar. Ubi di dalam tanah sudah tentu ada isinya.

 

AKU BENCI KORUPSI

 

I hate working with this fellow people. You took my time and i’ll kick your ass. Aku paling tak suka buat kerja dengan orang yang tidak pentingkan masa. Tidak ada komitmen. Bagaimana Melayu atau Malaysia akan maju jika perhatian yang sepenuhnya tidak diberi. For me, this people are dicipline fewer and are useless. We dont need working party like this behaviour. Agree with me? Kerja sambil lewa dan tidak mementingkan masa adalah ciri-ciri orang yang tidak berdisiplin. Time is not describe as a gold but  as a candle, burning candle. Emas bagi aku tidaklah begitu berharga berbanding masa. Masa adalah umpama lilin yang sedang bernyala, ia akan cair dan cair tanpa menghiraukan lambaian sesiapa supaya berhenti dari terus cair. Masa tidak menunggu sesiapa. Satu saat kita leka, satu peluang kita terlepas.

 

AKU BENCI KORUPSI

 

Rasuah bermaharajalela umpama chocolate chips pada biskut. Bebas diperdagangkan dan diamalkan. Rasuah harus dibendung dari bawah. Setiap organisasi harus melantik badan pencegah rasuah tersendiri. Jangan terlampau mengharapkan BPR yang tidak berguna kerana ianya seumpama pagar makan padi. Pegawai-pegawai kanan dan anggota BPR umpama bapak ayam kampung yang berkokok berderai-derai tetapi di ekor ada najis. Setiap agama dan ajaran mengharamkan rasuah-rasanya ajaran Ayah Pin pun haramkan rasuah. Dengan rasuah, melayu dan masyarakat malaysia khususnya menjadi lebih malas dan suka bergantung kepada orang lain. Politik wang berlaku di mana saja dan yang terkecuali atau tertindas adalah golongan yang tidak berwang. Yang kaya akan senang membayar  lesen-lesen terbang manakala yang miskin akan menggadai maruah untuk menggantikannya dengan lesen terbang. Aku memang anti-rasuah!

 

AKU BENCI KORUPSI

 

Aku benci pada manusia yang suka menyusahkan orang. Serabut kepala dan menghabisakan masa aku memikirkan masalah mereka. Jika hala atau perkara yang mereka lakukan tidak menyusahkan kita, aku tidak kisah tetapi disebabkan pemikiran cetek, selfish, dan terlampau ikutkan perasaan, perbuatan mereka ini sememangnya mendatangkan keburukkan pada semua. Ada ketikanya kita tanpa sengaja ‘ter’menyusahkan orang lain dalam hidup ini dan mereka ada masa sudi menolong kita. Tapi, mereka ini akan berubah daripada ikhlas kepada meluat dan jemu dengan masalah kita yang kini mengheret diri mereka ke lembah permasalahan. Tanpa kawan siapalah kita. Memang benar apa gunanya kawan kalau tidak dapat membantu kawan dan ini akan merapatkan hubungan. Jika kita fikir secara logiknya, jika hanya sebelah pihak sahaja yang selalu memrlukan pertolongan dan sebelah pihak lagi selalu hanya menolong, adakah ini dipanggil erti persahabatn sedangkan kedua-duanya sama taraf dan sama berkeupayaan. I have all the thing that you have, so whats the matters? Can  manage yourself to be a better life like me? We are in same region and in same condition, so lets  consider. I dont need to help you but just support you. I’m the supporters.

 

AKU BENCI KORUPSI

 

Aku benci pada penjanji setia. Janji kosong. Big liar! Semua orang boleh cakap dan bilang dia mahu buat sesuatu yang hebat. Orang tua kedai kopi pun boleh cakap macam tu. Kenapa harus kita bilang sama dunia yang kita mampu buat sesuatu yang kita tidak mampu? Dan pada akhirnya akan meninggalkan tanda soal dan janji kosong. Ada kalanya benda yang kita mampu telah kita janji untuk laksanakan tetapi kerana terlampau mampu dan janji yang ditaburkan terlampau remeh temeh, kita biarkan ianya tergantung. Buat apa kita hendak menabur masa dan duit pada benda yang temeh? Inilah cara melayu masa kini. I hate this style. Janji yang kita tabur itu adalah harapan sesetengah golongan manusia. Kelompok manusia ini menaruh harapan dan memberi segalanya tanggungjawab kepada kita. We must do it. Just do it! No reason and no excuse.

Suatu petang di kafe U**M. Abdullah Asnawi menasihatkan sepasang kekasih, Khairy Jalaludin dan Maya Kasim tentang hubungan mereka bukan mahram yang boleh membawa kepada zina.(pesanan penulis:..ermm..nama watak2 dalam citer nie adalah rekaan jer, ini adalah satu proses penyampaian yang saya gunakan. Maaf jika ada yang terasa dan anda juga haruslah memohon maaf daripada Maha Esa jika anda ‘terasa’)

Khairy Jalaludin: Kami tidak berzina !

Abdullah Asnawi: Maaf saya tidak menuduh awak berzina ,tetapi
awak menghampiri zina.

Khairy Jalaludin: Kami hanya berbual-bual, berbincang,. Bertanya
khabar, minum-minum di kafe. Adakah itu
menghampiri zina?

Abdullah Asnawi: Ya,perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya
ke lembah penzinaan.

Khairy Jalaludin: Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak
berniat ke arah itu.

Abdullah Asnawi: Hari ini ya.Esok mungkin kamu kecundang.Iblis
akan memerangkap kamu.Iblis amat
berpengalaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia
telah menipu moyang kita yang pertama,Adam
dan Hawa. Iblis amat licik. Ingat ,pesanan
Rasulullah :Janganlah engkau bersendirian dengan
seorang wanita kecuali yang ketiganya ,syaitan
(Tabrani) .Kita lemah menghadapi tipu daya Iblis.

Khairy Jalaludin: Tidak semestinya semua orang bercinta* menjurus
kepada penzinaan. Ada yang bercinta dalam
telefon dan hantar SMS sahaja. Tidak pernah
bersua muka pun!

Abdullah Asnawi: Betul .Tetapi itu adalah salah satu yang
dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang
pada awalnya tidak bersua muka. Tapi perasaan
pasti bergelora,lambat laun desakan nafsu dan
perasaan serta hasutan Iblis akan mengheret
kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama
tidak akan terhenti disitu sahaja.Percayalah, ia
akan berlanjutan. Tidakkah itu boleh membawa
kepada perzinaan akhirnya?

Maya Kasim:Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itupun
zina ke?

Abdullah Asnawi: Zina ada bermacam-macam jenis dan
peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu
berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat
kekasih dengan perasaan berahi. Zina hati iaitu
dengan khayalan berahi dengan kekasih
sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah :
Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya
adalah menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan
zinanya menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga
berzina dan zinanya adalah ciuman (muslim dan
Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju kepada
perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita
melalui mana-mana jalan perzinaan.

Maya Kasim: Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang
pelajaran sahaja!*(bagi kes belajar berdua-duaan
SAHAJA)*

Abdullah Asnawi: Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah
tahu apa yang terselit di dalam hati hamba-
hambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau
cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh
Allah, kejayaan tidak akan membawa
kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia,akhirat
lagi lah. Jangan berselindung disebalik pelajaran
yang mulia. Allah suka kepada orang berilmu. Jadi
belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah.
Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi
macam ni akan ditulis oleh malaikat Raqib dan
Atid.

Khairy Jalaludin: Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni Study
Group.*(bagi kes berdua-duaan SAHAJA)

Abdullah Asnawi: Study Group…? nampak lain macam saja, manja,
senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi.
Takkan study group berdua sahaja? Kemana-
manapun berdua. Kalau ye pun, carilah group
study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan
macam ni…betul ke bincang pelajaran?
Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran,
yang lain tu… banyak masa dihabiskan dengan
fantasi cinta!

Maya Kasim:Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.*

Abdullah Asnawi: Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak
berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang
sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada
nafsu. Kita manusia. Jangan menafikan fitrah
manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah
manusia.

Khairy Jalaludin: Kami berdua sama-sama belajar, study group*,
saling memberi semangat dan motivasi.

Abdullah Asnawi: Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan
rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang
boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum
sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang
belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang
perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan
rahmat pula.

Maya Kasim: Takkanlah tak ada langsung ruang yang
dibenarkan dalam Islam untuk bercinta? Adakah
Islam membunuh terus naluri cinta?

Abdullah Asnawi: Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan
kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka
kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah.
Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang,
tak normal namanya. Islam bukan datang
membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam
tidak suruh membunuh naluri seperti yang
dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan
nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri
sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan
itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma
tudukkan naluri itu untuk patuh pada perintah
Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya.
Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita
sebagai manusia.
Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri
atau nafsu.

Maya Kasim: Tentu ada cinta secara Islam.

Abdullah Asnawi: Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan.
Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas
kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang
bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan
Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara,
tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik.
Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan
sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan
sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah :
Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang
saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta
adalah maruah manusia. Ia telalu mulia.

Khairy Jalaludin: Kalau begitu, cinta* remaja semua menghampiri
kepada penzinaan?

Abdullah Asnawi: Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu
perasaan turut terusik. Kemudian perasaan
dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur
pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua.
Kemudian mencari tempat sunyi sedikit.
Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap.
Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan,
duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan,
sekarang macam pengantin baru semalam
bukankah mereka semakin hampir dengan
penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta
telah sampai kepada daerah penzinaan dan
kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang
melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa
noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

Maya Kasim: Masih ramai orang yang bercinta* tetapi tetap
selamat tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.

Abdullah Asnawi: Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu
kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak
tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya
jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan
kecundang.

Khairy Jalaludin: Jadi manusia itu tidak tahan diuji?

Abdullah Asnawi: Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa,
sejak dari awal penciptaan manusia. Allah
takdirkan satu peristiwa untuk iktibar
manusia.Allah tegah Adam dan Hawa supaya
tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah
yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan
pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu
Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan
menghampiri pokok khuldi itu. Firman Allah:
Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di
dalam syurga serta makanlah dari makanannya
sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan
janganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu
menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang
yang zalim
(al-Araf:19)
Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah
khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut
nanti mereka akan memakannya. Demikianlah
dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah
penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan
dengan godaan zina, kedua-duanya akan
kecundang.Cukuplah kita belajar daripada
pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Maya Kasim: Tetapi cinta selepas kahwin banyak masalah. Kita
tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta
adalah untuk mengenal hati budi pasangan
sebelum buat keputusan berkahwin.

Abdullah Asnawi: Bolehkah percaya dengan perwatakan masa
sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan
yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing-
masing akan berlakon dengan watak terbaik.
Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai-
bagai lagi. Masa bercinta merajuk ada yang pujuk.
Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada
yang pujuk. Banyak orang yang kecewa dan
tertipu dengan keperibadian pasangan semasa
bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam
langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang
amat penyayang, penyabar, sabar tunggu
pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila
dah kahwin, lewat lima minit, dah kena tengking.
Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh
dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau
hipokrit.

Khairy Jalaludin: Percayalah, kami bercinta demi merancang
kebahagian hidup nanti.

Abdullah Asnawi: Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak
mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah
anugerah Allah kepada hamba-hambaNya yang
terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia.
Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah
yang menganugerahkannya.
Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu,
jika jalan mencapai kebahagiaan itu tidak diredhai
Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga
mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu
prosesnya bukan bercinta begini, Allah tidak
meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah
adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk
mendapat keluarga yang bahagia jika langkah
mula sudahpun canggung, bagaimana
kesudahannya?

Maya Kasim: Tanya sikit,.. adik angkat, kakak angkat, abang
angkat boleh ke? Ganti bercinta.

Abdullah Asnawi: Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan.
Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas
baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya
adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang
angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan
syaitan. Manusia yang terlibat dengan
budaya angkat ini sebenarnya telah masuk
dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa
untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun,
abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah
sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina.

Khairy Jalaludin: Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang
maruah diri?

Abdullah Asnawi: Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh
manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang
sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang
yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya.
Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak
mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan
mengatakan orang yang bercinta sudah tidak
bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada
orang yang belum layak menerima cinta suci.
Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah
ditentukan oleh Allah.

Maya Kasim: Adakah orang yang bercinta* hilang maruah?

Abdullah Asnawi: Antara kemulian manusia adalah maruah dirinya.
Orang yang bercinta seolah-olah cuba
menggadaikan maruahnya kerana mereka
menghampiri perzinaan. Manakala orang yang
bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin
kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah
berfirman:
Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin
berkahwin melainkan dengan perempuan yang
berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan
yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin dengan
melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki
musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu
terlarang kepada orang-orang yang beriman.
(Surah An-Nur: 3) Jadi, orang yang pernah bercinta
juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang
yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu
penghinaan dari Tuhan.

Khairy Jalaludin: Jadi orang yang bercinta* hanya layak berkahwin
dengan orang yang pernah bercinta* juga?

Abdullah Asnawi: Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana
wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik.
Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Khairy Jalaludin: Kami telah berjanji sehidup semati

Abdullah Asnawi: Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah
janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap
pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang
keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang.
Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang
sehingga menjadi pepatah.

Maya Kasim: Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang
penyayang dan bertanggungjawab.

Abdullah Asnawi: Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki,
apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai
isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak-
anaknya, dia akan memilih wanita yang baik.
Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki
biasanya akan memilih perempuan murahan
kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan.
Itulah rahsia lelaki.

Maya Kasim: Jadi, perempuan yang bercinta*, jatuh maruahnya
pada pandangan lelaki? *(tidak mengikut syariat)

Abdullah Asnawi: Tentu. Mana ada orang lelaki yang normal suka
pada barang yang second hand sedangkan
barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka
menggambarkan perempuan seperti kereta yang
diletakkan di bilik pameran sahaja.Tapi ada orang
yang boleh test drive. Ada pula yang kata;
sekadar sepinggan mee goreng dan segelas sirap
bandung, bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan.
Itulah hakikatnya.

Khairy Jalaludin: Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman
ini?

Abdullah Asnawi: Ya, masih ada orang suci dalam debu. Golongan
ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka
kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti.
Mereka ada pasangannya. Firman Allah:
Dan orang-orang lelaki yang memelihara
kehormatannya serta orang-orang perempuan yang
memelihara kehormatannya (yang memelihara
dirinya dari melakukan zina)… Allah telah
menyediakan bagi mereka segala keampunan dan
pahala yang besar.
(Surah Al-Ahzab: 35)

Khairy Jalaludin: Bagaimana kami?

Abdullah Asnawi: Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan
taubat nasuha. Berdoalah serta mohon
keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan
kekuatan untuk mendapat redhaNya.

Khairy Jalaludin: Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkanlah
bagaimana taubat nasuha.

Abdullah Asnawi: Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-
benarnya. Taubat yang memenuhi tiga syarat:
Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan
hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini.
Menyesal. Menginsafi diri diatas tindak tanduk
hidup yang menjurus diri dalam percintaan.
Berazam. Bertekad didalam hati tidak akan
bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan
seseorang yang bernama isteri atau
suami .Saatnya adalah selepas ijab kabul. Ingatlah semakin bebas
pergaulan sebelum berkahwin, semakin hambar & kurang rasa cinta
setelah menjadi suami isteri.

Khairy Jalaludin: Ya Allah. Hambamu ini telah tersesat jalan.
Abdullah Asnawi: Ampunilah dosa-dosa hambamu ini.
Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan
penerima taubat . Berilah kekuatan kepadaku
untuk menghadapi godaan keremajaan ini.
Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada
maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia.
Ibu dan ayah, anakmu berdosa . Engkau jaga
diriku sedari kecil dengan kasih sayang.
Mengapaku curahkan kasih itu kepada orang lain.
Oh Tuhan, hambamu ini berdosa
Amin , yarabbal alamin. Moga Allah terima taubat
mu.

Khairy Jalaludin: Berat hatiku melepaskanmu seperti resahnya hati ibu melepaskan
anaknya…
Kita berpisah kerana Allah , kalau ada
jodoh ,tidak kemana!
Maya Kasim: Sama-samalah kita kembali menjejak landasan cinta hakiki..

Abdullah Asnawi: YaAllah bantulah mereka .Kini mereka datang
kepintuMu mencari redha-Mu. Terimalah taubat
mereka.

Pesanan sekali lagi..berpesan-pesan..

..ermm..nama watak2 dalam citer nie adalah rekaan jer, ini adalah satu proses penyampaian yang saya gunakan. Maaf jika ada yang terasa dan anda juga haruslah memohon maaf daripada Maha Esa jika anda ‘terasa’!

Seperti yang kite ketahui… Negara
kite nie banyak tugu… Antara
yang famousnya ialah Tugu Kebangsaan,
Tugu Helang Laut kat langkawi
dan sebagainya.. Tahukah kawan2 bahawa
pada tahun 1993, Mufti wilayah
persekutuan telah mengeluarkan fatwa
bahawa ” segala tugu-tugu itu
serta pembinaannya adalah haram…
ciri-cirinya menyerupai berhala…
dan melawatnya juga adalah haram.. “

Setelah fatwa itu dikeluarkan, maka iatugu negara
digazetkan bermakna tindakan undang2
boleh dikenekan kepada sesiapa yang
melawat tugu kebangsaan! Tetapi
sayang2… pihak atasan
tidak suka akan keputusan itu maka
disuruhnya pihak mufti menarik balik
fatwa itu…
Setelah berbincang.. . Mufti tersebut
tidak mahu menarik balik fatwa itu…
Maka pihak atasan telah menarik baliktugu helang di langkawi
gazet tersebut maka apa yang
tinggal ialah fatwa sahaja.. tiada
tindakan undang2 yang boleh diambil…
Menurut kupasan Ust. Harun Din, tugu2
ini boleh mendatang syirik…

Beliau berkata.. ” bawalah dosa anda
sebesar langit dan bumi kepada
Allah dan Allah mungkin akan
mengampunkannya tetapi jika terdapat
walau sedikit/sebesar zarahpon dosa
syirik maka Allah tidak akan
mengampunkan orang itu…”

dan kata beliau lagi… ” walaupun
kita tidak pergi ke tugu2 tetapi
jika kita ‘redha’ atau tidak melakukan
apa2, berdiam diri, maka kita
juga akan mendapat dosa tersebut iaitu
dosa syirik…”

IMAM Hadhari menletakkan kalungan bunga di tugu pahlawan baru2 ini..

Contoh kedua yang beliau utarakan
dalam perbincangan dosa syirik ini
ialah nama negeri perlis iaitu perlis
indera kayangan…
” Menurut kamus dewan… indera
bermaksud nama tuhan hindu manakala
kayangan bermaksud tempat di mana
tuhan2 bersemayam.. . maka makna
sebenar ialah perlis tempat tuhan
hindu bersemayam.. ”

Menurut beliau… Nama perlis ini juga
menda tan gkan dosa syirik…
Perkara terakhir yang dibincangkan
ialah isu perlembagaan negara…

Tahukah kawan2 bahawa.. Perlembagaan
Negara Fasa ke-14 mengatakan bahawa
mana2 undang2 akan terbatal dan tidak
boleh dipakai jika ia bertentangan
dengan undang2 yang
telah dinyatakan di dalam perlembagaan
termasuklah undang2 hudud…
iaitu undang2 yang dicipta oleh Allah.

Kata beliau seterusnya.. …
Dosa syirik boleh diakibatkan oleh…
1. Mempertahankan perlembagaan serta
undang2 ciptaan manusia dan
membuatkannya mengatasi undang2
ciptaan Allah iaitu hudud dll.
2. Menyokong mereka yang
mempertahankan perlembagaan.
3. Mereka yang berdiam diri.
4. MEREKA YANG MENGATAKAN BAHAWA HUKUM
HUDUD ITU ZALIM ( BERMAKNA
ALLAH JUGA ADALAH ZALIM)

Dengan ini selesailah tanggungjawab
aku untuk menyampaikan segala
maklumat diatas kepada kawan2
sekalian…. Saya berterima kasih
kepada

kawan2 semua kerana sudi membaca artikel
ini sehingga habis.. Semoga
nasihat2 daripada Ust. Harun Din di
atas kite renungi bersama dan ambil
iktibar.

dalam sebuah kelas..

Seorang ibu guru sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Ia duduk menghadap murid-muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pensil. Ibu guru itu berkata, “Saya ada satu permainan… Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pensil. Jika saya angkat kapur ini, maka berkatalah “Kapur!”, jika saya angkat pensil ini, maka berkatalah “Pensil!”

Murid muridnya pun mengerti dan mengikuti. Guru berganti-gantian mengangkat
antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat
kemudian guru kembali berkata, “Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat
kapur, maka sebutlah “Pensil!”, jika saya angkat pensil, maka katakanlah
“Kapur!”. Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kikuk, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kikuk. Selang beberapa saat, permainan berhenti.

Sang guru tersenyum kepada murid-muridnya. “Murid-murid, begitulah kita
umat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kita begitu
jelas membedakannya. Namun kemudian, musuh musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya. Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi karena terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kamu akan terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kamu tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan waktu.

“Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang susah, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain.”

“Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disadari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Paham?” tanya Guru kepada murid-muridnya. “Paham guru…”

“Baik permainan kedua…” begitu Guru melanjutkan.

“Ini ada Qur’an,saya akan meletakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri diluar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Qur’an yang ada ditengah tanpa menginjak karpet?”

Murid-muridnya berpikir.
Ada
yang mencoba alternatif dengan tongkat, dan lain-lain.

Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur’an. Ia memenuhi syarat, tidak menginjak karpet. “Murid-murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya…Musuh-musuh Islam tidak akan menginjak-nginjak anda dengan terang-terang…Kerana tentu anda akan menolaknya mentah mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sadar.

“Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibuatlah pondasi yang kuat.
Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat. Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dgn pondasinya dulu, tentu saja hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dulu, kursi dipindahkan dulu, Lemari dikeluarkan dulu satu persatu, baru rumah dirobohkankan…”

“Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghantam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan mempengaruhi anda. Mulai dari perangai anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun anda muslim, tapi anda telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara yang mereka… Dan itulah yang mereka inginkan.” “Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh-musuh kita… ”

“Kenapa mereka tidak berani terang-terang menginjak-nginjak, bu?” tanya murid- murid.

“Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi.” “Begitulah
Islam… Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sadar, akhirnya
hancur. Tapi kalau diserang serentak terang-terangan, mereka akan bangkit serentak, baru mereka akan sadar”.

“Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita berdoa dahulu sebelum pulang…” Matahari bersinar terik takala anak-anak itu keluar meninggalkan tempat belajar mereka dengan pikiran masing-masing di kepalanya…

RENUNGILAH SAHABAT SEMUA..

 

 artikel ini diperoleh  daripada  saudara Mazlee Malik(penulis buku HAMAS)

(Ini adalah pesanan Dr Khalil al-Haya mewakili HAMAS di Palestin untuk umat Islam di Malaysia. Beliau telah berada di Malaysia pada tarikh 11 Mei-17 Mei 2006 untuk siri kempen “Bersama Menyokong Rakyat Palestin dan kerajaan HAMAS”. Pesanan ini telah diterjemahkan oleh Maszlee Malik di atas permintaan Dr Khalil)

ALHAMDULILAH, ALLAH telah memilih kami yang berada di Palestin untuk berjihad. Kami telah dipilih untuk menjadi barisan hadapan kepada umat Islam. Kami telah dipilih oleh ALLAH SWT untuk mengorbankan jiwa, nyawa, harta, anak-anak kami untuk menentang musuh ALLAH dan mempertahankan Masjid al-Aqsa.

Kami juga telah dipilih oleh ALLAH SWT untuk mewakili umat Islam di seluruh dunia untuk menjadi benteng pertahanan kepada al-Aqsa, kiblat pertama umat Islam dan juga masjid ketiga suci mereka. Kami juga telah dipilih oleh ALLAH untuk menjadikan mati syahid sebagai impian utama kehidupan kami berbanding kehidupan dunia.

Selama lebih daripada 60 tahun, kami hidup di medan pertempuran. Selama waktu itu jugalah kami dijajah, dizalimi, diseksa, dibunuh dan juga diperangi. Mengapa?, hanya kerana kami mengucapkan La Ilaha Ila Allah, dan kerana kami mempertahankan bumi serta masjid kami.

PELBAGAI bentuk kesengsaraan telah rakyat Palestin lalui. Pengusiran dari rumah, kampung halaman, dan juga tanah watan. Dibunuh, diseksa, ditembak, dibom, dibantai, disembelih dan apa-apa lagi perbuatan tidak bertamadun yang boleh diungkapkan, telah kami lalui. Generasi berganti generasi, umat Islam di Palestin tetap sabar dan komited untuk terus kekal dan mempertahankan tanah air mereka. Ianya adalah jihad, ianya adalah kemuliaan, ianya adalah bukti yang ingin kami bawa sebagai mahar ke syurga nanti. Semoga Allah menerima pengorbanan kami ini.

Ketika di waktu awal penjajahan, kami, saudara anda dari gerakan Islam telah menjadi barisan utama perjuangan. Selepas beberapa waktu, gerakan Islam telah dibantai penjajah. Pembantaian itu walau bagaimanapun tidak cukup untuk melemahkan kami. Sehinggalah di zaman Jamal Abdul Naser, sepertimana saudara-saudara kita di Mesir dibantai, kami juga turut menerima kesannya.

Semenjak tarikh tersebut,gerakan Islam terpaksa kembali ke bawah tanah. Kami telah menumpukan usaha untuk pembinaan semula struktur perjuangan. Usaha pendidikan, dakwah, tarbiyyah dan kebajikan telah menjadi agenda utama kami. Kami laluinya dengan penuh kesabaran dan ketabahan.

SEHINGGALAH di pertengahan 80’an. Apabila arus sekular telah mula jemu dengan perjuangan. Ketika arus sekular yang asalnya memandu perjuangan rakyat Palestin telah mula lesu. Kami mula memunculkan diri sebagai peneraju perjuangan rakyat Palestin. Perjuangan kami berbeza dengan perjuangan sebelum ini. Perjuangan kami adalah berteraskan Islam dan kami membawa mesej ummah. Perjuangan kami bukan hanya sekadar ingin memerdekakan sekeping tanah, tetapi untuk memandu kebangkitan umat Islam semula dan meninggikan syiar Islam di muka bumi ini.

HAMAS, semenjak hari pertama penubuhannya telah menjadikan jihad sebagai jalan utama untuk memerdekakan bumi Palestin. HAMAS juga telah menjadikan Islam sebagai landasan perjuangannya. HAMAS juga telah memberikan nyawa ahli-ahli mereka untuk tujuan tersebut. HAMAS juga telah berjanji dengan rakyat Palestin dan juga kepada umat Islam untuk terus komited dengan perjuangan mereka. HAMAS juga berjanji untuk memerdekakan masjid al-Aqsa walaupun terpaksa berjuang dengan kuku dan gigi sahaja. Itulah janji kami.

Selepas hampir 20 tahun berjuang, Allah memberikan hasilnya kepada perjuangan HAMAS. Kami diberi kepercayaan oleh rakyat untuk memerintah mereka. Kemenangan ini, walaupun indah, namun ianya merupakan ujian yang getir bagi kami. Kemenangan tersebut merupakan era baru perjuangan HAMAS. Kami terpaksa menambahkan satu lagi ruang di dalam perjuangan kami, iaitu ruangan politik pemerintahan. Semakin bertambahnya beban, semakin tingginya perngorbanan.

Buat umat Islam di Malaysia, Andalah saudara kami yang paling hampir di Malaysia. Hati-hati kita telah diikat dengan fikrah dan aqidah yang sama. Kita telah dihimpunkan di dalam ikatan kerohanian yang jitu. Kita telah ditakdirkan untuk bersama di dalam perjuangan dengan manhaj yang sama. Kami adalah wakil anda di Palestin. Kemenangan kami adalah kemenangan anda. Pemerintahan kami adalah pemerintahan anda. Kerajaan HAMAS adalah kerajaan umat Islam dan hadiah buat perjuangan pecinta Islam di seluruh dunia. Tidakkah anda sedar perkara ini?, jika anda tidak sedarkan perkara ini siapakah lagi yang akan menyedarinya???

Umat Islam di Malaysia sekelian,

Menjadi pemerintah bukanlah sesuatu yang mudah. Apatah lagi memerintah di dalam fasa penjajahan dan peperangan. Apatah lagi jika pemerintahn itu hanyalah memerintah sebuah negara yang tidak berdaulat dan dinafikan kedaulatannya. Apatah lagi apabila memerintah sebuah negara yang menjadi sasaran keganasan penjajah Zionis yang didokongi oleh kuasa besar dunia yang zalim. Apatah lagi pemerintahan tersebut adalah mewarisi pemerintahan sebelumnya yang meninggalkan beban hutang sebanyak USD 3 billion di dalam akaun kerajaan. Inilah realiti kerajaan yang kami terajui. Inilah juga realiti kerajaan yang diterajui oleh

HAMAS di Palestin. Inilah realiti kerajaan yang mewakili anda semua di seluruh dunia.

Sehingga kini, para pegawai kerajaan, termasuk para menteri, tidak menerima gaji semenjak 3 bulan yang lalu. Tahap pengangguran telah mencapai 31% di Gaza dan Tebing Barat. Bekalan makanan dan petrol semakin berkurangan. Ubat-ubatan di hospital semakin kehabisan. Baru-baru ini, tiga orang bayi telah meninggal di hospital di Gaza kerana ketiadaan ubat-ubatan yang mencukupi. Pelajar-pelajar tidak akan dapat menduduki peperiksaan kerana kehabisan kertas di sekolah-sekolah di Gaza dan Tebing Barat. Hatta, persidangan parlimen (Majlis Legaslatif) kami di Gaza hampir-hampir dibatalkan kerana kekurangan kertas.

MENGAPA ini semua? Ianya adalah kerana keberkesanan tekanan yang dikenakan ke atas rakyat Palestin oleh rejim Zionis, AS dan juga EU. Tekanan yang dikenakan hanya semata-mata rakyat Palestin telah memilih calon yang mereka inginkan di dalam pilihanraya yang lalu. Tekanan yang dikenakan kerana kami enggan menurut ugutan mereka supaya mengiktiraf penjajahan Zionis. Tekanan juga dikenakan kerana kami ingin mempertahankan diri kami daripada dibunuh oleh pihak penjajah. Sampai bilakah tekanan ini akan berakhir?

Wang hasil kutipan cukai kami yang berjumlah USD 55 juta sebulan tidak pernah dipulangkan kepada rakyat Palestin. Rejim Zionis telah mengambilnya dari kami dan tidak pernah dipaksa untuk memulangkannya kepada kami. Mengapa tiada kuasa yang memaksa rejim Zionis untuk memulangkannya? Mereka juga telah menutup laluan udara, darat dan laut kepada tanah Palestin. Ekonomi kami berada di tangan rejim Zionis kerana perjanjian gila dan bodoh yang telah dipersetujui oleh kerajaan sebelum ini. Walau bagaimanapun, kami tidak mengharapkan itu semua.

Kami yakin, saudara-saudara seIslam kami masih dapat membantu kami. Kami yakin saudara seaqidah kami akan dapat menampung keperluan rakyat Palestin dan mencukupinya. Kami yakin juga, saudara seaqidah kami di seluruh dunia akan dapat membuatkan kami terus hidup dan tidak bergantung kepada bantuan-bantuan daripada negara-negara bukan Islam, apatah lagi dari rejim Zionis. Persoalannya, di manakah saudara-saudara kami? Di manakah mereka di kala kami memerlukan mereka?

Wahai umat Islam di Malaysia, Kami mengharapkan agar anda mengepalai kempen untuk menyelamatkan kerajaan HAMAS dari bumi Malaysia ini. Kami hanya mempunyai dua pilihan. Pertamanya, tunduk kepada tekanan AS dan EU lantas mengiktiraf Israel demi menghilangkan kesengsaraan rakyat. Pilihan yang kedua adalah teruskan berjuang dan tidak sekali-kali tunduk kepada tekanan. Kami telah memilih pilihan yang kedua.

Kami akan terus berjuang ke titisan darah terakhir kami. Kami tidak akan sekali-kali mengiktiraf penjajah. Kami tidak akan sekali-kali tunduk kepada tekanan. Malangnya rakyat hanya boleh bertahan selama enam bulan. Tiap-tiap hari, rakyat mengadakan perarakan menyokong kerajaan dan menggesa agar kerajaan HAMAS tidak tunduk kepada tekanan. Kami yakin, rakyat akan terus menyokong, tetapi sampai bila?, perut mereka akan kosong. Kami tidak akan membiarkan rakyat kami kelaparan dan sakit tanpa rawatan. Kami perlukan bantuan anda untuk melakukannya. Mahukah anda melihat kerajaan HAMAS di Palestin membiarkan rakyatnya kelaparan?

Umat Islam di Malaysia sekelian,
KAMI akan terus berjuang. Kami akan terus tetap dalam perjuangan sehinggalah setiap daripada kami akan gugur syahid. Kami akan terus memastikan prinsip Islam akan terus dijulang. Namun kami memerlukan sokongan dan bantuan anda.

Jikalau kami gugur syahid, dan anda sekelian terus diam membisu dan hanya menyaksikan sahaja, nantikan hari pembalasan. Kami akan tuntut dari Allah di atas kelembapan anda semua. Kami tidak akan redha terhadap kelesuan dan kebisuan anda semua. Kai tidak akan memaafkannya.

Umat Islam di Malaysia,
KAMI mengharapkan agar anda bersikap pro-aktif. Kami mengharapkan agar anda menyumbang USD 1 (RM 3.60) setahun sahaja untuk menanggung kesengsaraan rakyat Palestin.

Kami juga mengharapkan agar anda melobi kerajaan anda yang menjadi pengerusi OIC untuk melakukan sesuatu. Kami juga berharap dari anda untuk melakukan kempen kesedaran, dan libatkan masyarakat Malaysia, termasuk pertubuhan-pertubuhan bukan Islam untuk turut membantu rakyat Palestin.

Kami juga ingin melihat anda menjadi juara di peringkat antarabangsa di dalam kempen kesedaran ini. Banjiri media anda dengan isu Palestin dan al-Aqsa. Halakan mereka untuk menyokong perjuangan rakyat Palestin. Kepalailah usaha serantau untuk tujuan tersebut, andalah harapan kami.

Dan akhir sekali, kami mengharapkan agar anda tidak melupakan kami di dalam doa-doa anda sekelian. Berdoalah agar kami thabat di dalam perjuangan. Berdoalah agar kami tetap di dalam perjuangan kami. Berdoalah agar kami dikurniakan mati syahid. Berdoalah juga, agar kita dapat bersama-sama bersolat di dalam Masjid al-Aqsa satu hari nanti, di mana pada waktu itu, bendera Islam akan berkibar dan syariat Allah akan berdaulat sekali lagi di atas muka bumi ini…

Allah Akbar!!!

Saudaramu,
Khalil Ismail al-Haya
Ketua Whip HAMAS di Majlis Legaslatif Palestin,
Kuala Lumpur,
14 Mei 2006.

………………………….

Maszlee Malik mempunyai ijazah dalam bidang Fiqh dan Usul Fiqh, Universiti Al al-Bayt, Jordan dan Ijazah Sarjana dalam bidang yang sama dari Universiti Malaya. Beliau kini bertugas sebagai Pensyarah di Jabatan Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, UIA. Beliau adalah salah seorang AJK pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) dan juga penasihat Pertubuhan Kebajikan Saudara Baru Darul Fitrah.

 

http://www.palestinkini.info/

Seorang bapa pulang ke rumah dalam
keadaan letih
disambut baik oleh anaknya yang berusia
7 tahun.
Sambil mengangkat briefcase ayahnya, si
anak itu
bertanya kepada ayah…..

Anak: Ayah…ayah.. boleh Amin tanya
satu soalan?
Ayah: Hmmm….nak tanya apa?
Anak: Ayah…berapa pendapatan ayah
sejam di pejabat?
Ayah: Itu bukan urusan kamu, buat apa
sebuk-sebuk
naktanya? Si ayah mula menengking.
Anak: Amin saja nak tahu ayah…
Tolonglah
beritahu berapa pendapatan ayah sejam di
pejabat?Si anak mula merayu pada
ayahnya. Ayah: 20 ringgit sejam..
Kenapa nak tahu?Jerkah ayahnya lagi..
Anak: Oh..20 ringgit.. Amin menundukkan
mukanya.
Anak: Ayah.. boleh tak bagi Amin pinjam
10 ringgit dari ayah? Si ayah mula
menjadi berang dan berkata, “Oh, itu
ke sebabnya kamu tanya pasal pendapatan
ayah? Kamu
nakbuat apa dengan duit tu? Mintak
sampai 10 ringgit?
Nak beli mainan lagi?? Ayah penat-penat
kerja cari
duit,kamu senang-senang nak membazir
ya.. Sudah,
pergi masuk bilik.. tidur! Dah pukul
berapa nih…!!”

Si anak itu terdiam dan perlahan-lahan
dia kembali
kebiliknya. Si ayah duduk di sofa sambil
memikirkanmengapa anaknya yang sekecil
itu meminta
duit sampai10 ringgit. Kira-kira 2 jam
kemudian, ayah
kembali tenang dan terfikir kemungkinan
besar
anaknya benar-benar memerlukan duit
untuk keperluan di
sekolah kerana anaknya tak pernah
meminta wang sebegitu
banyaksebelum ini.Dengan perasaan
bersalah, si ayah
melangkah menuju kebilik
anaknya.Didapati anaknya
masih belum tidur.

“Kamu benar-benar perlukan 10 ringgit?
Nah.. ambil
ni”Si ayah mengeluarkan sekeping duit
kaler
merah.Kanak-kanak itu segera bangun dan
tersenyum
girang.

“Terima kasih banyaklah ayah!”Lalu dia
mengangkat
bantalnya dan mengeluarkan sekeping note
10 ringgit
yang sudah renyuk terhimpit oleh bantal.
Bila ternampak
duit itu, si ayah kembali berang.

“Kenapa kamu mintak duit lagi sedangkan
kamu dah
ada duit sebanyak itu??Dan dari mana
kamu dapat duit
tu??”

Amin tunduk… tak berani dia merenung
ayahnya.
Sambil menggenggam kemas duit itu, dia
menerangkan…..

“Duit ni Amin kumpul dari belanja
sekolah yang
ayah bagi hari-hari tu. Amin minta lagi
10 ringgit kat
ayah sebab Amin tak cukup duit…”

“Tak cukup duit nak beli apa??” Jerkah
ayahnya
lagi.”Ayah…. sekarang Amin dah ada 20
ringgit..
Nah..ayahambil duit ni. Amin nak beli
sejam dari masa
ayah dipejabat tu. Amin nak ayah balik
kerja awal
esok. Amin rindu nak makan malam dengan
ayah..”

Jelas Amin tanpa memandang wajah
ayahnya…The moral
of this story… Kongsilah cite ni ngan
sesape je yg
anda suka tapi..yang penting
skali,sharelah masa
sebanyak 20 ringgit itu bersama2 dgn
insan yang anda
sayangi. Ini hanyalah setitis peringatan
kepada sesiapa
yang bekerja keras
sepanjanghidupnya..yang bakal kerja
sok lusa… atau sesiapasaja yang selalu
sibuk…

Jangan biarkan masa berlalu begitu
sahaja
tanpa dinikmati bersama2 dengan mereka2
yang begitu
rapat dengan kita..yang sentiasa berada
di hati
kita..Bayangkan…kalau kita mati..
nanti majikan kita
akan senang2 cari orang lain..gantikan
kita.Tapi..keluarga, rakan2 yang kita
tinggalkan kat
dunia ni pasti akan berasa suatu
kehilangan sepanjang
hidupmereka…Fikirlah…selama ni.. apa
yang kita dah
buat untuk keluarga kita?.. untuk insan
yang kita
sayang??=)

November 2007
I S R K J S A
    Dis »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

“berpesan-pesan”

Seseorang yang tidak melakukan dosa, lalu menganggap bahawa dirinya tidak lagi berdosa, sesungguhnya dia telah melakukan satu dosa yang teramat besar. Seseorang yang telah melakukan dosa, lalu senantiasa bersungguh-sungguh memohon keampunan daripada Allah, maka dialah yang terampun dosanya.

total of visitor

  • 166,744 person