Assalamua’laikum warahmatuLLahiwabarakatuh.
Rabbisyrahli Amri Wahlul u’da tan Min lisani Yafkahu kawli. Asyahadu ala ila ha iLALLah, Wa asyahadu anna Muhammadar Abduhu Warusulluh, Amma ba’ du…

Biar saya kenalkan diri saya dahulu. Panggil saja saya Nizam. (Sebutan Arab – Nizhom; maksudnya PENYATA).

Saya orang ‘kecil’ je, tapi punya jiwa dan hati yang besar ; untuk mengembalikan ke’haibah’an Muslimin dan muslimat. Tapi apakan daya, saya hanya insan yg lemah… La hau la wala kuwwata iLLa biLLahil aliyil a’zim…
First of all, AlhamduliLLah , semoga adik2, abg2, ‘ayah2’ dan saudara sekalian makin bertambah amal dan ilmu. Sebenarnya, ada sedikit kemusyikilan yg ingin saya kongsi bersama. Saya merujuk kepada ‘hala tuju’ pertubuhan PEKIDA ini. Saya sedar, pertubuhan ini memang byk membantu dan menjalankan aktiviti yg menyumbang ke arah pembangunan Ummah amnya. Tapi, sejak akhir2 ini, pertubuhan ini sudah byk disalahertikan lebih2 lagi dari golongan belia yg tidak memahami konsep Islamiah dlm konteks perjuangan.
Sebelum saya meneruskan artikel ini, saya ingin mengingatkan kpd diri saya dan saudara2, tiada keistimewaan dalam diri sesorg manusia melainkan keistimewaan amalan/ibadah taqwa yg hanya Allah saja mengetahui. Malah amalan/ibadah itu sendiri tiada keistimewaan kalau kita tidak menurut kaedah2 yg ditetapkan. Saya tidak pasti , artikel ini ada yg ambil positif atau sebaliknya, namun Allah Maha Mengetahui yg Hak dan yg Batil.
Saudara2, sebelum saya pergi jauh, saya ingin katakan disini, saya sedar masih ramai yang lebih berilmu dan pengetahuan tinggi untuk memberi cadangan kepada Pertubuhan PEKIDA ini. Malah saya yakin, ramai dari ahli juga cukup ‘HAL’nya. Tapi saya tujukan kepada adik2 yg begitu teruja dengan ‘3line’, ‘kabel’ , ‘buah’ dsbnya.
Bukankah lebih baik kita berlumba2 cari pertubuhan/persatuan yang byk mengajar kita ilmu yg paling asas/basic yakni Ilmu Fardu-A’in. Tanya diri kita sendiri; Cukup baik kah bacaan Fatihah kita (Nahunya, Makrajnya, Hukum Tajwidnya)sedangkan Fatihah 17 kali wajib kita baca dalam satu hari satu malam (dalam solat setiap rakaa’t sehari semalam/stahun 6052x), pandaikah kita dengan kaedah wuduk yg Afdal, mandi wajib sahkah? TakbiratulIkhram, Ruku’ , i’tidal, sujud betul ke, tu’maninah berapa lama dikira? Anggota wudu’ dan kaedah2nya sudah confirm ke? Masuk keluar toilet kaki mana satu, doanya hafal ke? Kencing / berak ada intija’ / istibra’ ? (diingatkan pd diri sendiri dan saudara2; Nabi meriwayatkan dalam satu hadis Soheh – ramai dok kena seksa dlm kubur pasal masalah kencing), Surah apa yg hafal – solat takat baca surah Juz Amma (Surah pendek2/ dalam Muqaddam) lagikah? Ahli keluarga terdekat meninggal dunia – pandai ke kita sendiri mandi dan kapankan? (walau Fardu Kifayah/ tapi tergamak ke kita biar ibubapa kita meninggal dunia dimandikan orang lain, sedangkan merekalah yg mula2 mandikan kita didunia ni – biarlah kali terakhir org tua kita mandi di dunia ini dengan ‘bantuan’ kita sendiri), last but not least…, tanya diri sendiri ; layakkah aku nak jadi Imam solat (kalau hidup belum Zuhud), layakkah aku jadi pendakwah ( kalau diri sendiri tak ada Hidayah) layakkah aku jadik pejuang FisabiliLLah ( kalau di rumah hubungan keluarga huru-hara) layakkah aku jadi Khalifah ( kalau MakfiratuLLah masih dihujung ‘Qalbu’)….
The point is…, saya yg masih lemah dan tiada daya upaya ini, ingin menyeru terutama pihak penaung PEKIDA – agar ambil peluang keemasan ini yg mana anak muda cukup berminat dengan pertubuhan ini tetapi lebih menjurus kepada sikap ‘perkauman’ atau istilah tepat ‘geng’, tetapi alangkah indahnya kalau kebajikan yg di jalankan lebih ditumpukan kepada peningkatan ilmu terhadap ahli-ahli sendiri. Barulah mukmin yang ‘Haibah’ dalam segala aspek dapat dibentuk.
Terus-terang saya beritahu, telah ada satu badan yg juga ‘rahsia’ tetapi ‘halal’ menubuhkan satu pusat belajar Al-Quran secara percuma (RM5 yuran pendaftaran) dan semua golongan boleh mendaftar, ustaz2 dan ustazah2nya lepasan University dan Pondok, cukup segala kaedah/peraturan belajar dan mengajar Al-Quran. Free (tapi mmg ada hambaAllah yg menaja), tapi susah nak jumpa golongan muda, tak taulah, samada tak tahu kewujudannya, atau dah memang rasa dah ‘Tamat’ belajar dah, atau sbgnya. Namun rugi kalau peluang ini tak direbut, bukan senang nak cari jalan belajar Al-Quran( walau dah pandai- tapi apa salahnya belajar semula, malah kita tak tau kita betul2 dah pandai ke blum) apatah lagi secara mudah dan percuma pulak malah tenaga pengajar memang Arif/Ahli/Tahfiz Al-Quran.

Maaflah kalau artikel ni menyinggung mana2 pihak. Saya tidak mengutuk, bahkan saya tertarik juga dengan pertubuhan ini, tapi belum masa lagi, sebabnya, buat masa skrg ni, ianya saling tak tumpah macam condong ke arah pertubuhan/persatuan silat yg lain. [maksud saya, dulu2 masa zaman saya remaja kat kampung dulu pun, bila sesiapa belajar silat dengan tok guru yg buka gelanggang secara umum, mmg byk ahli, kemudiannya ramailah yg mula nak tunjuk belang, sebb belajar dgn tok guru terkenal dan ramai ahli. Tambahan pula slalu menang pertandingan (Org2 lama di belah negeri2 Utara- dulu2 ingat lagi kot, skang ni dah susah nak tengok pertandingan yg ‘Ori’), lagi le terangkat ekor bak Ayam Jantan Kampung.]
Yang tersirat biarlah saya hujahkan lain kali. Masa tak cukup, kerja makan gaji tak boleh curi tulang – Haram. Kalau ada masa dan umur Allah kurniakan, InsyaAllah , saya teringin nak bagi pendapat pasal perbezaan pertubuhan Melayu dengan pertubuhan Orang Cina. Bukan nak banggakan bangsa lain, tetapi sbg kayu pengukur untuk melihat kejayaan hala tuju pertubuhan orang kita. Bukankan Nabi sendiri pernah sebut pasal belajar ke negeri Cina? So.., harap2 ada peluang kita berkongsi agar yg manis sama kita telan,.., yang pahit sama kita luah.

 

Wasalam.

 

p/s:memo ini saya perolehi dr http://www.pekida.org…

tujuan saya meng’post’ artikel nie kerana saya tidak berpuas hati dgn jwpn yg diberikan oleh moderator http://www.pekida.org

mana2 yg sudi menjawab dan berkongsi idea,silakan..