warkah ni,,

WARKAH BUAT IBU…
Mak…..
Terlalu bosan rasanya duduk membilang
hari…..
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan
sejuk syahdu masih terasa lagi nih….
Mak tau tak…..
itu lah pertama kali mak peluk anak mak
yang nakal ni sejak kiter dewasa…..
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm…rupanya mak dah tau mak nak
pergi jauh…..
nak tinggal kan anak2 mak…..
nak tinggal kan dunia fana ni…..
mak macam dan sedia…..
Seminggu sebelum tu…..mak dah
menganyam tikar mengkuang 3 helai…..
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar
tuu…..
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih…..
kakak pun rasa hairan…..
mak tak penah buat gitu…..
pastu mak pasang radio kecil di sebelah
mak…..
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa
rancangan radio tu siaran siam…..
kengkadang siaran indonesia…mak terus
tekun menganyam…
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu
di gunakan untuk mengiringimak ke kuburan…

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah
bersih2….
pastu mak jemur karpet-karpet…
pastu mak ubahkan sofa ke tempat
lain..mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bgtau kat
maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari…..
ada kat dalam dalam beg…..
ada dalam ASB…..
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi….
ada kat dalam gulung tikar…..
masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit
dalam gulung
tikar…kiter kata mak ni memang pesenn
lama laaa…
mak cuma gelak jer…
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak…..
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3
petang mak tiba2 sakit perut…..
bila malam tu kiter sampai dari
KL…..mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah
pujuk…..
mak tetap takmau pi hospital…..
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja
yang belum pujuk…
Mak kata mak tak mau duduk dalam
hospital…..
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor…ada ubat
untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak
dan urut jer..
Mak tetap tak bersetuju…..mak memang
degil…
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut
perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak
makin teruk….
mak sakit perut sampai nak sentuh perut
mak pon sakit kami adik beradik
sepakat hantar juga mak ke hospital…..

Mak…..
amponkan kami semua…
kami nak mak sehat…
kami sayang mak…
kami tak mau mak sakit…
kami terpaksa juga hantar mak ke
hospital….
ampon kan kami yer mak….

Mak…..
Malam itu abang bawa mak ke hospital dan
itu lah pertama dan terakhir kali
mak naik kereta kiter…
Masih terbayang betapa ceria dan
gembiranya mak, kiter kata nak beli
kereta….
Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..
kiter jawab pula…kalau tak cukup,
mak kan banyak duit…
mak gelak ajerr…..
Lepas tu bila kereta kiter
sampai…..mak buat kenduri kesyukuran…..
Dan kiter masih ingat lagi…bila kiter
eksiden terlanggar aya naik motor…..
Punya la kiter takut…kiter warning
kakak kiter jangan sesekali bgtau kat
mak…..
Bila balik sahaja kampong….kiter
cepat-cepat simpan keta
dalam garaj…..
Tapi mak perasan juga bumper depan
kemek…mak tanya kenapa…?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok
bunga…..
Mak….tujuan kiter menipu tu supaya mak
tak risau…
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi
mak tak tau hal sebenar…
mak, kiter menipu mak kan…ampon kan
kiter….

Mak…..
Jam 4.30 pagi 19/08/1999
Bila tiba aja kat hospital….nurse
tengah balut mak dengan kain putih…..
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di
lantai hospital…
Mesti mak nampak abang cium dahi mak…..
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak….
Mesti mak nampak adik terduduk kat
kerusi kat sudut itu…
mesti mak nampak semua tu kann…kann..kannn
Mak tau tak….
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20
pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh
sedar…
Adik kat sebelah diam melayan perasann…
Kenangan bersama mak berputar dalam
kepala ini…
jalan di depan terasa makin kelam…..
airmata dah tak mampu di tahan….
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di
jalan itu kiter rela…
Namun alhamdulillah akhirnya kiter
sampai juga… di sebab kan pagi masih awal
jadi jalan tu
lenggang..kosong….sekosong hati ini…..
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan
subuh itu lain benar
suasananya…..
terasa syahdu dan sayu gitu…dinginnnn….

Mak…..
Kiter masih ingat lagi…
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan
mak…
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan….
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi….
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami
mengosok seluruh tubuh mak…..
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan…..
Mak perasan tak…?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter…..
Dia kata…” dikk…jangan
nangis…kalau sayang mak jangan buat
gitu…jangan nangis ya..”
Bila makcik tu kata gitu…
lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter
kawal supaya tak menitik atas mak….

Mak…..
Sampai takat ini surat ni kiter tulis…..
kiter nangis ni…..
Ni kat dlm bilik…baru pukul 4.00 pagi….
Takder orang yang bangun lagi…..
kiter dengar nasyid tajuk “anak soleh”
kiter sedih…kiter rindu kat mak..!
Takpa la…..nanti bila kita selesai
sembahyang subuh, kiter baca yassin
untuk mak…
mak tunggu ya…!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya….
Semua anak2 mak mengelilingi
mak…menatap wajah mak buat kali
terakhir….
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja…
Mak rasa tak….masa tu kiter sentuh
dahi mak….
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk…..
Kiter tak mampu nak cium mak…kiter tak
daya….
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi
mak dengan air mawar…
Airmata kiter tak boleh tahan….
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni
jadi imam solat jenazah untuk mak…
tapi kite suruh tok imam bacakan doa
sebab kite sebak….
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari
rumah….
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik…
badan akak terasa panas…
makk…anak mak yang seorang tu demam….
Mak tauu…cuma akak sorang saja anak
mak yang tak mengiringi mak ke tanah
perkuburan…
Mak…..
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi…
Begitu terasa kehilangan mak…boleh
kata setiap malam selepas maghrib
anak mak ini berendam airmata…

Dan sampai satu tahap….masa tu malam
jumaat selepas maghrib…
Selepas kiter baca yassin ngan
kawan-kawan….
entah kenapa biler kat bilik kiter
keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi…
semakin kiter tenung terasa semakin
sayu…tangisan tak dapat dibendung…
Mak tauu…kiter cuba bertahan…
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda…
Kiter rasa nak telefon mak…
nak cakap dengan mak….
anak mak yang ni dah tak betul kan..????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter
telefon kampong…
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis
lagi…
Puas la kakak memujuk kiter…
Akak kata…” tak baik laa nangis
aje..doa lah untuk
mak..nanti kalau gini
ajer mak yang susah kat sana..”
Dan akhirnya akak juga nangis…..
Agaknya mak nampak adegan tu…
sebab malam jumaat kata orang roh balik
rumahh…
mengharap sedekah dari anak2 nya…

Mak tau tak…di saat itu kerinduan
terasa menusuk sehingga ke hulu hati…
rasa nyilu sangat….
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu
sakit dalam dada ni….
Sampai sekarang bila kerinduan itu
menjelma…hanya sedekah
al-fatihah kiter berikan…..

Mak….
cukup la sampai sini dulu….
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu….
kejap lagi kami nak pergi solat subuh
kat masjid…
selalunya, kiter yang bawak mak naik
motor kan…
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan
pulak…
esok kiter ingat nak tulis surat kat
ayah pula….
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana
surat nih…
pastu kawan kiter bgtau…simpan je buat
kenangan..

Kiter cuma tau alamat ni aje…
Takper yer mak…kiter kasi orang lain
baca…
Kiter stop dulu…sebab kawan kiter dah
lama tunggu tu…
akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih
kerana
membesarkan kiter…
memberi seluruh kasih sayang dari kecil
sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal
terbang…
boleh rasa duduk kat negara orang…
Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan
mampu kiter balas..
Sekian terima kasih.

Yang Benar
Anak mak yang dah tak degil